۳۰ آبان ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

نزدیکی ایران و آذربایجان؛ آیا تلاش های اسرائیل به شکست منجر شد؟

نزدیکی ایران و آذربایجان؛ آیا تلاش های اسرائیل به شکست منجر شد؟

در واکنش به سخنان معاون وزیر خارجه ایالات متحده، باکو اعلام کرد توافقش با ایران حق این کشور بوده و آمریکا کشوری در این منطقه نیست که با اظهاراتش درباره مساله امنیت حمل و نقل به آن زیان وارد کند.

به گزارش نگاه نو، مجلس سنای آمریکا در راستای اجرای قانون حمایت از ارمنستان، کمک های نظامی آمریکا به آذربایجان را متوقف کرد. این قانون را می توان نقطه تحولی در سیاست خارجی آمریکا در منطقه توصیف کرد که نقش مهمی در نزدیکی هر چه بیشتر ایران و جمهوری آذربایجان ایفا خواهد کرد.

از سوی دیگر، برخی از ایرانیان نیز بر این باورند که در صورت گسترش دائره جنگ در غزه، ممکن است تل آویو به باکو فشار آورده و از این طریق امنیت مرزهای شمال غرب ایران را با چالش مواجه سازد.

اما با وجود تصویب قانونی در کنگره آمریکا و ممنوعیت فروش سلاح به باکو، جمهوری آذربایجان به سیاست نزدیکی هر چه بیشتر به ایران و کاهش روابط با اسرائیل کشیده می شود. اگر چه با توجه به روابط عمیق و مستحکم باکو و تل آویو از جمله در بخش های امنیتی و نظامی، بعید به نظر می رسد آذربایجان به سوی قطع روابط سیاسی با اسرائیل و حتی کاهش صادرات انرژی از این رژیم منجر شود.

ناگفته نماند روابط حسنه با آذربایجان برای رژیم صهیونیستی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و در صورت هر گونه درگیری با حزب الله لبنان، اسرائیل خواهد کوشید از برگ آذربایجان برای ایجاد ناامنی و کشمکش در منطقه شمال غرب ایران بهره جسته و با همکاری آذربایجان مناطق شمالی ایران را ناامن کند. تا جایی که برخی از کارشناسان بر این باورند انتقال برخی اسناد هسته ای ایران و حتی حادثه هجوم به شاهچراغ (ع) با استفاده از مرزهای شمال غربی ایران و نفوذ اسرائیل از این طریق انجام شده است.

با وجود همکاری نزدیک آذربایجان و اسرائیل در سالهای گذشته، رهبران باکو شرایط حساس منطقه را درک کرده و در صدد درگیری مستقیم یا غیر مستقیم با ایران نبوده و از این رو می توان گفت صهیونیست ها در ایجاد جبهه ای جدید در منطقه قره باغ برای ضربه زدن به ایران ناکام بوده و نقشه هایشان به فرجام نرسیده است.

نکته دیگر اینکه، جمهوری آذربایجان از قدرت گسترده روسیه در منطقه قفقاز باخبر بوده و می داند که نمی تواند در این منطقه به طور کلی به غرب و آمریکا امیدوار باشد و باید روابط خود را با ترکیه، روسیه، ایران حفظ کرده و با این کشورها تعامل کند. از سوی دیگر، نزدیکی هر چه بیشتر ارمنستان به آمریکا در دوری آذربایجان از آمریکا و چرخش باکو به سمت تهران موثر بوده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز