۲۸ آبان ۱۴۰۲
کپی شد!

آبزرور نوشت:

دولت انگلیس برای منتقدانش پرونده سازی می‌کند

دولت انگلیس برای منتقدانش پرونده سازی می‌کند

تارنمای هفته‌نامه انگلیسی آبزرور فاش کرد که ۱۵ وزارتخانه این کشور فعالیت‌های منتقدان بالقوه دولت در رسانه‌های اجتماعی را زیر نظر گرفته و با پرونده سازی مخفیانه مانع از سخنرانی آنها در رویدادهای عمومی می‌شوند.

به گزارش نگاه نو، آبزرور دیروز (۲۷ آبان) نوشت که طبق دستورالعمل‌های صادر شده در هر وزارتخانه، از جمله بهداشت، فرهنگ، رسانه و ورزش، محیط ‌زیست، غذا و امور روستایی، به مسئولان توصیه شده تا حساب‌های توییتر، فیس‌ بوک، اینستاگرام و لینکدین کارشناسان را بررسی و عباراتی خاص مانند «انتقاد از دولت یا نخست‌وزیر» را در گوگل جست‌وجو کنند.

این دستورالعمل‌ها برای جلوگیری از سخنرانی منتقدان سه تا پنج سال اخیر دولت در کنفرانس های دولتی و سایر رویدادها طراحی شده است. آبزرور، این افشاگری برای یک حزب محافظه کار انگلیس که ادعای دفاع از آزادی بیان هم دارد، را بسیار شرم‌آور خواند.

اوایل سال جاری خورشیدی، نشریه کنسرسیوم نیوز براساس اسناد محرمانه ‌ای که به تازگی از حالت طبقه ‌بندی خارج شده بود فاش ساخت که رسانه‌های انگلیسی دریافت کننده بودجه دولتی، افکار عمومی مردم این کشور را با استفاده از اطلاعات نادرست هدایت می‌کنند.

مطابق این اسناد، در دستکم ۲۵ مقاله منتشرشده در روزنامه های انگلیسی گاردین و آبزرور که بودجه دولتی دریافت می‌کنند و به عنوان روزنامه های پرشمارگان این کشور شناخته می‌شوند، اخبار رویدادهای مهم به ویژه جنگ اوکراین با اطلاعات نادرست در اختیار شهروندان قرار می گیرد اما این روزنامه ها خود را رسانه های مستقل معرفی می کنند.

گفته می شود براساس اسناد محرمانه منتشر شده، نقش دولت انگلیس در شکل‌دهی به افکار عمومی بسیار حیاتی است؛ آن هم درحالی که دولت این کشور خود را در مقابله با “ضد اطلاعات” پیشرو می‌داند اما در واقع حامی مالی گروه های ترویج دهنده اطلاعات نادرست است.

گفته می شود از دیگر رسانه‌هایی که با بودجه دولتی دست به انتشار اطلاعات نادرست می‌زنند، بی‌بی‌سی، تلگراف، دیلی میل، تایمز، ساندی تایمز، ایندیپندنت، فایننشال تایمز، اسکای نیوز و نیو استیتمنت هستند که در واقع با بودجه دولتی تامین مالی می‌شوند اما خود را مستقل معرفی می‌کنند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز