۲۸ آبان ۱۴۰۲
کپی شد!

کاخ سفید:

هنوز توافقی بین اسرائیل و حماس حاصل نشده است

هنوز توافقی بین اسرائیل و حماس حاصل نشده است

در حالی که روزنامه «واشنگتن پست» از توافق با میانجیگری قطر بین حماس و رژیم صهیونیستی برای برقراری آتش‌بس موقت در غزه و آزادی اسرا خبر داده، سخنگوی کاخ سفید گفت: تل‌آویو و حماس هنوز به توافق نرسیده‌اند.

به گزارش نگاه نو، «آدرین واتسون» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید شنبه شب (به وقت محلی) گفت تل‌آویو و حماس هنوز بر سر آتش‌بس موقت به توافق نرسیده‌اند. وی افزود ایالات متحده به کار برای دستیابی به توافق بین دو طرف ادامه خواهد داد. به گزارش رویترز، یک مقام دیگر آمریکایی هم تایید کرد هیچ توافقی حاصل نشده است.

این در حالی است که ساعاتی پیش از این اظهارات، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» گزارش داده بود توافقی با میانجیگری قطر بین حماس و اسرائیل برای آتش‌بس پنج روزه در ازای آزادی ۵۰ یا تعداد بیشتری «گروگان» حاصل شده است.

حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه در هفتمین هفته خود قرار دارد و تاکنون طبق اعلام مقامات این منطقه، به شهادت ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر شامل پنج هزار کودک منجر شده است. نیروهای حماس در پی عملیات طوفان الاقصی در تاریخ هفتم اکتبر (۱۵ مهر) توانستند ۲۴۰ نفر را از اراضی اشغالی به اسارت بگیرند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه شنبه گفت که این رژیم خواسته اکثر کشورهای جهان برای عدم ورود به نوار غزه و بیمارستان الشفاء و آتش‌بس در غزه را رد کرده است.

واشنگتن پست سه‌شنبه (۱۴ نوامبر، ۲۳ آبان) هم در مقاله‌ای به نقل از منابع کابینه رژیم صهیونیستی خبر داده بود که این رژیم و حماس به توافقاتی که آزادی اغلب زنان و کودکان اسرائیلی را ممکن می‌کند، نزدیک هستند. این منابع گفته بودند در صورت حل‌وفصل آخرین جزئیات، توافق می‌تواند ظرف چند روز اعلام شود. یک مقام اسرائیلی هم گفته بود بر سر طرح کلی توافق شده است.

طبق این گزارش، تل‌آویو خواستار آزادی همه ۱۰۰ زن و کودک به اسارت گرفته شده در عملیات اخیر نیروهای مقاومت فلسطین است، اما تعداد اولیه احتمالاً کمتر خواهد بود. مقام مورد استناد واشنگتن پست گفت این تبادل با یک آتش‌بس موقتِ احتمالاً پنج روزه همراه خواهد بود.

با این حال، یک مقام آمریکایی در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت «با وجود نزدیک شدن به توافق، مذاکرات بی‌ثبات بوده و ممکن است با فروپاشی مواجه شود».

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، تاکنون چهار نفر از اسرا را آزاد کرده اما مذاکرات برای آزادسازی سایر اسرا تاکنون به نتیجه‌ای منتهی نشده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز