۲۷ آبان ۱۴۰۲
کپی شد!

کارشناس مصری در گفتگو با نگاه نو؛

وقوع جنگ فراگیر در منطقه بعید است/ ضرورت اتخاذ اقدامات دیپلماتیک برای مقابله با تل آویو

وقوع جنگ فراگیر در منطقه بعید است/ ضرورت اتخاذ اقدامات دیپلماتیک برای مقابله با تل آویو

احمد بهجت صابر،کارشناس مسائل سیاسی و سردبیر وب سایت خبری مستقل و مصری السفیر در گفتگو با نگاه نو با اعلام اینکه احتمال وقوع جنگ فراگیر در منطقه بعید است، بر ضرورت اتخاذ اقدامات دیپلماتیک برای مقابله با رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

به گزارش نگاه نو، احمد بهجت صابر،کارشناس مسائل سیاسی و سردبیر وب سایت خبری مستقل و مصری السفیر، گفت: شکی نیست که ابعاد فاجعه غزه به ویژه پس از آن که تعداد شهدا به ۱۲ هزار نفر رسید، بسیار گسترده است و این مسأله غیر از ماجرای مجروحان و زیر آوار ماندگان و خسارات مادی و کمبود مواد غذایی، سوخت، آب و مایحتاج زندگی است لذا عواقب جنگ نیز پس از پایان آن برای ساکنان نوار غزه فاجعه بار خواهد بود.

سردبیر وب سایت خبری مستقل‌ مصری السفیر در خصوص اقدامات دیپلماتیک، اهمیت آن و وضعیت خشم مردمی در جهان گفت: ما شاهد خشم مردمی در جهان عرب و اسلام بودیم، با توجه به حوادث در حال وقوع، اقدامات دیپلماتیک ضروری و بسیار مهم است. گرچه این اقدامات، به حد فاجعه ای که غزه در حال تجربه آن است نمی رسد اما معتقدم در حال حاضر مقبول و ضروری است. اقدام مصر در چارچوب اجلاس صلح قاهره یا حضور این کشور در اجلاس فوق العاده سران کشورهای عربی اسلامی نیز مهم بود.

مصر در چارچوب حل مناقشه بر اساس راه حل تشکیل دو دولتی حرکت می کند. مصر دهه هاست از مردم فلسطین دفاع کرده و از حق مشروع فلسطین در سرزمین های اشغالی حمایت کرده است؛ بنابراین، اقدام مصر یک اقدام سنجیده و کارشناسی است و این «اسرائیل» است که در این راستا، هرگونه توافقی را رد و در برابر آن سنگ اندازی می کند.

احتمال وقوع جنگی فراگیر

وی در خصوص وقوع جنگی فراگیر میان رژیم اشغالگر و کشورهای منطقه می افزاید: اجازه دهید به شما بگویم که برخی از کشورها، مواضع پیشرفته ای اتخاذ کرده اند، مانند اردن که اعلام کرد هرگونه اقدام صهیونیست ها در زمینه کوچاندن ساکنان کرانه باختری به اردن به منزله اعلان جنگ است و اظهارات و مواضع ایران در این زمینه نیز قاطع و جدی است.

اما در مورد یک جنگ فراگیر، بعید می دانم که این اتفاق بیفتد، گر‌چه در حال حاضر گزینه روی میز باشد. قراردادهای صلحی میان «اسرائیل» و مصر، اردن و برخی کشورهای عربی که به کاروان عادی سازی پیوسته اند، وجود دارد؛ لذا محاسبات در مورد جنگی فراگیر تقریباً متفاوت است و اسرائیل نمی‌خواهد به این ورطه کشیده شود و ما شاهد این مطلب در هشدار آمریکایی‌ها به اسرائیل نسبت به گشودن جبهه با حزب‌الله لبنان بودیم.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز