۲۶ آبان ۱۴۰۲
کپی شد!

رسانه ها خبر دادند؛

گفتگوی روسای جمهور آمریکا و چین و تاکید بر تثبیت روابط واشنگتن و پکن

گفتگوی روسای جمهور آمریکا و چین و تاکید بر تثبیت روابط واشنگتن و پکن

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ همتای چینی وی در مذاکرات دو جانبه تاکید کردند که قصد دارند روابط میان دو کشور را پس از ماه‌ها تشدید تنش، تثبیت کنند.

به گزارش نگاه نو به نقل از سی‌ان‌ان، یک مقام ارشد آمریکایی به این شبکه خبری، گفت: بایدن و شی همچنین توافق کردند که گام‌هایی در جهت محدود کردن تولید فنتانیل و بازگرداندن ارتباطات نظامی میان دو کشور بردارند.

این مقام ارشد آمریکایی، افزود: در جریان دیدار روسای آمریکا و چین، شی موافقت کرد تا با شرکت‌های چینی که مواد شیمیایی مورد استفاده در تهیه فنتانیل (ماده مخدر قدرتمندی که به بحران دارویی در ایالات متحده دامن زده است) را تولید می‌کنند، برخورد کند.

به گفته این مقام آمریکایی، بایدن همچنین در این دیدار از رئیس جمهور چین خواست تا ایران را ترغیب کند که از اقداماتی که به ادعای وی وضعیت متشنج در خاورمیانه را تشدید می‌کند، اجتناب کند.

این اظهارات بایدن در حالی است که آمریکا با حمایت تمام قد از رژیم صهیونیستی در کشتار مردم فلسطین و عدم موافقت به آتش‌بس در غزه به تنش‌ها در منطقه دامن زده است.

این مقام آمریکایی ادامه داد: شی نیز در این دیدار با بیان اینکه تایوان مهم‌ترین و حساس‌ترین موضوع در روابط واشنگتن و پکن است، از بایدن خواسته تا از استقلال تایوان حمایت نکند چرا که در نهایت تایوان و چین به اتحاد مجدد خواهند رسید.

رئیس جمهور چین همچنین با تاکید بر اینکه پکن هیچ برنامه‌ای برای پیشی گرفتن یا به حاشیه راندن واشنگتن ندارد، تصریح کرد: ایالات متحده نیز نباید برای جلوگیری از پیشرفت یا مهار چین برنامه‌ریزی کند.

شی افزود: هر دو طرف باید اصول و علایق اساسی یکدیگر را درک کنند و به جای ایجاد مشکل برای یکدیگر، با هم ارتباط بیشتری برقرار کرده و از راه گفت وگو و تعاملات گسترده‌تر، با آرامش به اختلافات و حوادث رسیدگی کنند.

به گفته این مقام آمریکایی، روسای جمهور آمریکا و چین در این دیدار بر نیاز به احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز، حفظ ارتباطات و پیشگیری از درگیری تاکید کردند.

به نوشته سی‌ان‌ان، اگرچه نتایج حاصل از دیدار و گفت وگوی دو جانبه بایدن و شی به منزله پیشرفت در بهبود روابط پرتنش واشنگتن و پکن محسوب می‌شود اما روسای جمهور آمریکا و چین در پایان این دیدار از صدور بیانیه مشترک یا اعلامیه همکاری خودداری کردند.

مقامات ارشد دولت آمریکا قبل از برگزاری نشست روز چهارشنبه میان بایدن و شی تاکید کرده بودند که بازگشایی یک کانال ارتباط نظامی میان دو کشور بسیار حیاتی است.

بایدن در ابتدای دیدار دوجانبه با رئیس جمهور چین در سانفرانسیسکو، گفت: من فکر می‌کنم مهم است که من و شما به شکلی صریح، بدون سوء تفاهم‌ها یا ارتباطات نادرست یکدیگر را درک کنیم.

بایدن با بیان اینکه رقابت میان آمریکا و چین نباید به سمت درگیری حرکت کند، افزود: دیدارهای گذشته من با شی صادقانه، صریح و مفید بوده است.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: مثل همیشه، هیچ جایگزینی برای گفت وگوهای رودررو وجود ندارد. من همیشه گفت وگوهایمان را ساده و صریح دانسته‌ام.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز