۲۳ آبان ۱۴۰۲
کپی شد!

فایننشال تایمز نوشت:

تداوم ناکارآمدی راهبرد غرب در قبال روسیه از نگاه فایننشال تایمز

تداوم ناکارآمدی راهبرد غرب در قبال روسیه از نگاه فایننشال تایمز

روزنامه فایننشال تایمز با استناد به اظهارات مقام‌های اروپایی و داده‌های صادراتی روسیه، راهبرد غرب به سرکردگی آمریکا برای محدود کردن فروش نفت مسکو به ۶۰ دلار در هر بشکه را ناکارامد توصیف کرد.

به گزارش نگاه نو، این روزنامه انگلیسی نوشت: مقام های غربی و آمار صادراتی روسیه، تخطی کامل از سقف قیمت تعیین شده برای فروش نفت روسیه را نشان می دهد.

یک مقام ارشد دولتی اروپایی در این زمینه گفت: «تقریبا هیچ یک» از انتقالات نفت خام دریایی روسیه در ماه اکتبر پایین تر از سقف تعیین شده به میزان ۶۰ دلار در هر بشکه که گروه هفت و متحدانش تلاش کردند علیه فروش نفت این کشور اعمال کنند، انجام نشده است.

این مقام اروپایی به همین بهانه گفت: «تازه ترین داده ها نشان می دهد که باید سختگیرانه تر عمل کنیم. تمایلی برای اجازه به روسیه برای ادامه این کار وجود ندارد».

فایننشال تایمز نوشت: مقام های اتحادیه اروپا در روزهای اخیر مذاکراتی را برای تقویت این سقف قیمتی انجام داده اند که شامل گزینه هایی برای تقویت قوانین یا محدودیت دسترسی روسیه به بازار نفتکش های فرسوده است.

موضوعی که نگرانی غربی ها را درباره سقف قیمت نفتی روسیه برانگیخته است آمار رسمی این کشور درباره فروش نفت در ماه اکتبر است که به گفته مقام های مسکو نشان می دهد متوسط قیمت دریافتی برای هر بشکه بالای ۸۰ دلار بوده است.

افزایش قیمت فروش نفت روسیه، ضربه ای به تلاش های گروه هفت با هدف محدودکردن منابع درامدی کرملین در حمله به اوکراین همزمان با پیشرفت محدود در ضد حملات کی یف بوده است.

گروه هفت و استرالیا دسامبر گذشته اقدامات محدود کننده را علیه نفت روسیه معرفی کردند که هدف آن فشار بر درامدهای نفتی مسکو با قطع دسترسی آن به خدمات غربی شامل حمل و نقل و بیمه بود.

فایننشال تایمز نوشت: اقدامات روسیه ثابت کرده که این کشور توانسته ماهرانه با این محدودیت ها مقابله کند و برای مثال با ایجاد «ناوگان سایه» تانکرهای نفتی فرسوده، بازارهای غرب را دور بزند.

میانگین قیمت نفت خام اورال روسیه در تابستان امسال به بالای ۶۰ دلار رسید زیرا قیمت نفت به دلیل کاهش عرضه از سوی عربستان، مسکو و اوپک پلاس افزایش یافت.

فایننشال تایمز اواخر ماه سپتامبر (شهریور) گزارش داد که حدود سه چهارم محموله های نفت خام روسیه که در ماه آگوست (مرداد) از طریق دریا منتقل شد، بدون بیمه کشورهای غربی بوده است و آن را نشانه مهمی برای دور زدن محدودیت نفتی غرب ارزیابی کرد.

بر اساس این گزارش، در ماه اکتبر، تنها ۳۷ کشتی از ۱۳۴ کشتی که نفت روسیه را حمل می کردند، دارای بیمه غربی بودند و مقام ها می گویند که کشتی هایی که زیر سقف تعیین شده تردد کرده اند، احتمالا بسیار کمتر است.

یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا در این زمینه گفت: هدف فقط تلاش برای انتقال بشکه های نفتی زیر سقف تعیین شده نبود بلکه می خواستیم مشوق های روسیه را به گونه ای تغییر دهیم که با گزینه های دشواری مواجه شود.

فایننشال تایمز در ادامه مدعی شد اعضای گروه هفت تشدید اجرای مقررات تعیین سقف قیمت نفت روسیه را آغاز کرده اند. انگلیس هفته گذشته شرکت تجاری « انرژی و کالای پارامونت» در دبی را تحریم کرد و گفت روسیه از این شرکت برای کاستن از فشار ناشی از تحریم های نفتی استفاده کرده است.

این رسانه افزود: تعیین سقف قیمت با هدف حفظ جریان نفت خام روسیه در بازارهای جهانی طراحی شد و کشورهای گروه هفت تلاش کردند با این تصمیم از فشار ناشی از کمبود عرضه و افزایش بهای این محصول جلوگیری کنند.

سیاستمداران غربی که با انتخابات در کشورهای خود مواجه هستند، همچنین تلاش می کنند قیمت نفت را تحت کنترل نگه دارند تا به مهار تورم کمک شود.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که با رقابت انتخاباتی در مقابل دونالد ترامپ رئیس جمهوری سلف خود در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده مواجه است، وعده داده قیمت این محصول را در کشوری که یکی بزرگترین مصرف کنندگان نفت جهان است، پایین نگه دارد.

فایننشال تایمز مدعی شد روسیه همچنین به بهانه کمبودهای داخلی، محدودیت هایی را برای صادرات سوخت تصفیه شده اعمال کرده اما این تصمیم نگرانی ها درباره احتمال استفاده مسکو از عرضه نفت به عنوان سلاح را افزایش داده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز