۲۱ آبان ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

تداوم حمایت‌های آمریکا و اروپا از جنایات اسرائیل

تداوم حمایت‌های آمریکا و اروپا از جنایات اسرائیل

با گذشت پنج هفته از جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و به جا ماندن بیش از ۱۱ هزار شهید از فلسطینی‌ها در این باریکه، همچنان شاهد حمایت‌های آمریکا و برخی از متحدانش از جنایت‌های این رژیم هستیم.

به گزارش نگاه نو، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که از آغاز حملات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه از آنها حمایت کرده و هیچ توجهی به جنایت علیه مردم فلسطین نداشته، گفته است که هیچ امکانی برای ایجاد آتش‌بس در غزه وجود ندارد.

بایدن روز پنجشنبه هنگام ترک کاخ سفید برای انجام یک سفر به ایالت ایلینوی، در پاسخ به سوالی درباره احتمال شکل گیری آتش بس در غزه، بیان کرد: هیچ چیز. هیچ امکانی وجود ندارد.

ایالات متحده مانع از برقرار آتش بس در غزه است و فقط تاکید بر ایجاد وقفه بشردوستانه دارد. اظهارات بایدن درحالی مطرح شد که جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بود که [رژیم] اسرائیل با وقفه‌های بشردوستانه روزانه به مدت چهار ساعت در مناطق شمالی موافقت کرده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت در غزه، بیش از ۱۱ هزار و ۱۰۰ نفر از فلسطینی‌ها در این باریکه به شهادت رسیدند در حالی که در میان شهدا نزدیک به پنج هزار کودک و بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ زن دیده می شوند.

پیشینه

از همان روزهای ابتدایی حمله طوفان الاقصی بود که آمریکا ارسال تسلیحات خود را برای کشتار مردم غزه به رژیم صهیونیستی آغاز کرد. این رژیم نیز از تسلیحاتی از جمله فسفر سفید در مناطق شهری و مسکونی استفاده می کند که امری بر خلاف قوانین بین‌المللی است و در این خصوص واشنگتن نه فقط زیر پا گذاشتن قوانین بشردوستانه توسط متحدش در منطقه را گوشزد نکرده بلکه مهمات و سلاح‌های دیگری به دست آنها رسانده است.

ژنرال پت رایدر سخنگوی پنتاگون این تسلیحات را شامل “مهمات هدایت شونده دقیق، بمب های با قطر کوچک، توپخانه، مهمات، موشک‌های رهگیر گنبد آهنین و سایر تجهیزات مهم” عنوان کرده است.

علاوه بر کمک‌های نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی یک حمایت تمام عیار سیاسی نیز از تل آویو طی این یک ماه صورت گرفته است که برخی از متحدان آمریکا از جمله آلمان و انگلیس نیز در آن دخیل بودند. با وجود وقوع کشتار جمعی و نسل کشی در نوار غزه، این کشورها که مدعی حقوق بشر هستند هیچ کاری برای توقف حملات علیه غیرنظامیان در غزه انجام ندادند.

حتی آمریکا به عنوان حامی بزرگ رژیم اسرائیل مانع از تصویب قطعنامه‌های آتش بس در غزه شد درحالی که بسیاری از کشورها با ساز و کارهایی به دنبال توقف درگیری بودند. آمریکا اواخر مهر ماه قطعنامه پیشنهادی برزیل در شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار ایجاد آتش‌بس برای رساندن کمک‌های انسانی به داخل غزه بود را وتو کرد. چند روز پیش از آن نیز ایالات متحده قطعنامه پیشنهادی روسیه برای آتش بس را وتو کرده بود.

اهمیت موضوع

برخی تحلیلگران معتقدند که رژیم صهیونیستی یک پروژه غربی در منطقه خاورمیانه است تا به نوعی منافع آمریکا و متحدانش را در آنجا تامین کند. به لحاظ تاریخی فرآیند ایجاد و قدرت‌گیری این رژیم نه تنها موضوعی اتفاقی و تصادفی نبوده بلکه پروژه‌ای کاملا عامدانه و با برنامه‌ریزی برای حضور و نفوذ غرب در منطقه خاورمیانه جهان عرب و اسلام بوده است.

رژیم صهیونیستی به عنوان یک پایگاه نظامی برای امپریالیسم آمریکا و شرکای اروپایی آن برای مقابله با شرق، تسلط یافتن بر منابع خاورمیانه و جلوگیری از حضور شوروی سابق قلمداد می‌شد.

از این رو آمریکا و متحدانش همواره در تلاش بوده‌اند تا با حمایت از اسرائیل، این رژیم همواره قدرت برتر امنیتی و نظامی باشد و از منافع کلان غرب در منطقه خاورمیانه حفاظت نماید. بدیهی است که حمایت از تل آویو در معادلات منطقه، در راستای پروژه غرب بوده است و رژیم صهیونیستی را می‌توان به مثابه پوششی برای وجود یک پایگاه نظامی مستمر در منطقه خاورمیانه در نظر گرفت. موقعیتی که تزریق میلیاردها دلار کمک‌های نظامی آمریکا و اروپا به رژیم اسرائیل را توجیه می‌کند.

از این رو است که اهداف اسرائیل و حامیانش، کشتار غیرنظامیان در نوار غزه را توجیه کرده است و شاهد بودیم که از ابتدای درگیری سران آمریکا و اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا بدون توجه به جنایت‌ها به شدت از رژیم صهیونیستی دفاع کردند.

ارزیابی

به تازگی اظهار نظرهایی از سوی برخی مقام‌های غربی مطرح شده که مواضع آنها را در حمایت از جنایت‌های رژیم صهیونیستی تلطیف کرده است. امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه خواستار برقرار آتش بس شده و دولت بایدن پس از چندین هفته حمایت از اسرائیل، به علت افزایش شمار قربانیان، تظاهرات عظیم طرفداران فلسطین در سراسر جهان و افزایش نارضایتی در داخل کاخ سفید، موضع دولت را به شدت زیر فشار قرار داده است.

چنین مسائلی باعث تغییر لحن حامیان رژیم صهیونیستی شده، اما نشانه‌های به وقوع پیوسته از جمله سفر سران اروپایی و آمریکایی به سرزمین‌های اشغالی برای ابراز همدردی با رژیم صهیونیستی از همان ابتدای درگیری تاکنون، حاکی از تغییر غیرممکن در مواضع غرب در قبال این رژیم دارد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز