۲۰ آبان ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اختصاصی مطرح شد؛

السودانی عراق را به نقشه موازنه های منطقه ای باز می گرداند

السودانی عراق را به نقشه موازنه های منطقه ای باز می گرداند

مصطفی الربیعی :عراق در دوره نخست وزیری محمد شیاع السودانی متفاوت از گذشته است به طوری که این کشور سعی دارد بغداد را به نقشه موازنه های منطقه ای بازگرداند.

به گزارش نگاه نو، چند دهه است که عراق به دلیل نظام های سیاسی حاکم بر این کشور که یا بر محور قومیت‌ یا خواست بین‌المللی اداره می شدند، جایگاه منطقه‌ای خود را از دست داده است.

دوران حکومت بعثی صدام، با وجود موضع گیری های آشکار این کشور در مخالفت با انقلاب اسلامی ایران و افروختن آتش جنگ به نیابت از غرب بر ضد انقلاب نوپای ایران، اوج فاجعه و پسرفت عراق بود و این کشور همچنان منزوی ماند و هیچ نقش بین المللی قابل ذکری نداشت.

دوره پس از اشغال عراق در سال ۲۰۰۳، نیز امتداد دوره های قبل، به شمار می رود. علیرغم ادعای آمریکا و متحدانش که به اصطلاح مشروعیت بین المللی را به کلی نادیده گرفتند و یک تنه دست به اشغال عراق زدند، بغداد دچار انزوای مضاعفی گردید و آن گونه که چندین مقام آمریکایی نیز اشاره کردند، در واقع سرزمین بین النهرین به صحنه ای برای تسویه حساب آمریکا با القاعده و دیگر سازمان های تروریستی تبدیل شد.

اما عراق پس از پیروزی بر جریان خزنده‌ داعش در سال ۲۰۱۷، مؤلفه های قدرتمندی را در داخل کشور مانند نیروی های حشد شعبی و آگاهی عمیق عمومی به دست آورد که آشکارا به این کشور مصونیت داخلی بخشید.

اینک دولت عراق، پس از پشت سر گذاشتن چالش های امنیتی داخلی و بحران های سیاسی انتخابات ۲۰۱۸، پشتوانه ای از مشروعیتی بی سابقه همراه با رضایت و پذیرش آشکار مردمی دارد.

هفته‌ی گذشته، یک سال از آغاز دولت آقای محمد شیاع السودانی گذشت. وی در این مدت موفق شد انسجام داخلی در این کشور را تقویت کند و عراق را  به جایگاه خود در نقشه موازنه های منطقه ای و بین المللی بر گرداند.

ناظران سیاسی خاطرنشان می کنند که عراق، در سایه‌ رهبری السودانی، شروع به ایفای نقش محوری و تأثیرگذار در مسائل منطقه ای کرده است.

السودانی از نخستین روزهای آغاز به کار، دو مفهوم را در قالب دیدگاه سیاست خارجی خود، در برنامه دولتش مطرح کرد:

-دیپلماسی سازنده

– شبکه سازی منافع اقتصادی

السودانی که از سال ۲۰۰۳  تجربه کار اجرایی و قانون‌گذاری را در کارنامه‌ خود دارد، به خوبی به اهمیت مسابقه با زمان و تمرکز بر اهداف به شیوه‌ای علمی و نظام مند واقف است، از این رو، به گفته کارشناسان مسائل عراق، السودانی و دولت او موفقیت های بارزی را در سطح سیاست داخلی و خارجی به ثبت رسانده اند.

السودانی در اجلاس سران کشورهای عربی ابتکاری را برای شبکه سازی منافع اقتصادی کشورهای منطقه با هدف دور نگه داشتن آنها از مداخله قدرت های خارجی مطرح کرد.

و بدین ترتیب، السودانی عهده دار مسئولیت پروژه توسعه محور امیدوارکننده ای به نام «جاده توسعه» شد که عراق را به شبکه ای برای اتصال شرق به غرب و جنوب به شمال تبدیل می کند. وی از کشورهای منطقه خواست تا در اجرای آن مشارکت فعال داشته باشند.

این تمایل جدید عراق برای ایفای نقش محوری در منطقه به وضوح در میانجیگری عراق به رهبری آقای محمد شیاع السودانی میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی و تعدادی از کشورهای عربی به منصه ظهور رسید.

این نقش فعال منطقه ای در مواضع اصولی اعلام شده از سوی نخست وزیر عراق در خصوص عملیات طوفان الاقصی و حمایت آشکار و صریح از مردم فلسطین و آرمان آنها و قرار گرفتن عراق در کنار مقاومت مردم غزه در برابر اشغالگری و تجاوزات صهیونیستی مشهود بود.

پس از آن، جهان موضع اصولی عراق در مورد حق تاریخی فلسطین را از زبان محمد شیاع السودانی در جریان اجلاس قاهره شنید. سخنرانی السودانی در اجلاس سران کشورهای عربی، یک شگفتی تاریخی بود، به ویژه تاکید وی بر این مطلب که «هیچ طرفی حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین را ندارد».

در همین راستا نخست وزیر عراق راهی تهران شد و در دیدار با رهبر انقلاب اسلامی و جناب ابراهیم رئیسی، بار دیگر بر مواضع صریح عراق در محکومیت تجاوزات صهیونیستی و ایستادگی در کنار مردم فلسطین و محکومیت دوگانگی رفتاری جامعه بین الملل و غرب در این جنگ ناعادلانه علیه غیرنظامیان در نوار غزه تاکید کرد.

سفر السودانی به جمهوری اسلامی برای تقویت نقش عراق صورت گرفت که امام خامنه ای آن را «خط جدیدی» نامیدند که عراق به دلیل نقش ویژه و تأثیرگذار خود می تواند در جهان عرب و اسلام آن را دنبال کند.

با توجه به این که کشورهای عربی در موضع‌گیری های خود نقش تماشاچی یا سازشگر را ایفا می کنند، نقش عراق به رهبری السودانی در محکومیت تجاوزات صهیونیستی و مطالبه گری از آمریکا و غرب برای پایان دادن به حمایت سیاسی و نظامی خود از آن رژیم، برجسته و نمایان است.

علاوه بر این، عراق خود را به عنوان یک بازیگر محوری و تأثیرگذار در مسائل منطقه ای مطرح می کند که از پیامدهای جنگ ناعادلانه صهیونیست ها علیه مردم غزه و کرانه باختری رنج می برد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز