۱۵ آبان ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

نشانه‌های شکست احتمالی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۴

نشانه‌های شکست احتمالی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۴

نظرسنجی که به تازگی در ۶ ایالت تاثیرگذار در سرنوشت انتخابات در آمریکا منتشر شد از پیشی گرفتن دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در دستکم چهار ایالت حکایت داشت. این شکست به خودی خود برای رئیس جمهوری کنونی آمریکا حاوی پیامی بد است اما دلایل عمیق تر این ضعف جو بایدن کار را برای او به مراتب دشوارتر خواهد کرد.

به گزارش نگاه نو به نقل از تارنمای پولیتیکو، با اعلام نتایج نظرسنجی های جدید در این ۶ ایالت کلیدی که بایدن در چهار ایالت از ترامپ عقب افتاد، دشوار می توان تنها تعداد معدودی از فهرست نشانه های هشدار دهنده شکست احتمالی رئیس جمهوری فعلی در انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا را برشمرد.

نتایج نظرسنجی نیویورک تایمز و کالج سییِنا که روز یکشنبه منتشر شد و اعلام آن با یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ مصادف شده است، تصویر تیره ای را برای بایدن ارائه می دهد و مسیر مشخصی را در مقابل ترامپ قرار می دهد که سه سال پیش از بایدن شکست خورد.

ترامپ در بین رای دهندگان واجد شرایط چهار ایالت (اریزونا، جورجیا، نوادا و پنسیلیوانیا) از این ۶ ایالت از بایدن جلو افتاد، در میشگان رقابت تنگاتنگ بود و بایدن فقط در ویسکانسین توانست از ترامپ پیشی بگیرد. این در حالیست که ترامپ در همه این ایالت ها در انتخابات سال ۲۰۲۰ شکست خورده بود.

ترامپ در این چهار ایالت، دستکم با ۵ درصد اختلاف آرا از بایدن برتری داشت و بایدن تنها با دو درصد اختلاف با توجه به حاشیه خطای این نظرسنجی، از رئیس جمهوری سابق پیشی گرفت.

نظرسنجی سراسری سی بی سی و یوگاو نیز که نتایج آن روز یکشنبه منتشر شد نشان داد که ترامپ با کسب ۵۱ درصد آراء از بایدن با ۴۸ درصد آرا جلوتر است. در انتخابات ۲۰۲۰ این نتیجه برعکس بود و بایدن با ۵۱ درصد آرا در مقابل ۴۷ درصد آرای ترامپ پیروز شد.

این نتایج به خودی خود دموکرات ها را نگران کرده است اما فقط آمار و ارقام نیستند که باید این حزب را نگران انتخابات سال آینده کند. نگرانی های عمیق تری هم وجود دارد که شامل ضعف سیاسی بایدن و ویژگی های شخصی وی است.

پولیتیکو در ادامه ۶ نشانه بزرگ هشدار دهنده برای بایدن در انتخابات آینده را به شرح زیر برشمرد:

سن بالای بایدن

این تارنمای آمریکایی نوشت: سن بایدن اساسی ترین مساله در انتخابات ۲۰۲۴ است؛ آیا رای دهندگان آمریکایی فردی را انتخاب می کنند که در پایان دور دوم ریاست جمهوری اش در ژانویه ۲۰۲۹ میلادی ۸۶ ساله خواهد بود؟

در حالی که یک سال تا انتخابات باقی مانده است، پاسخ رای دهندگان به این پرسش «منفی» است. از هر ۱۰ رای دهنده احتمالی ۷ نفر در ایالت های تاثیرگذار با این نظر موافق بودند که «بایدن بیش از حد پیر است که بتواند رئیس جمهوری موثر باشد». فقط ۲۸ درصد مخالف این نظر بودند.

در حالی که ترامپ فقط سه سال از بایدن کوچکتر است، رای دهندگان او را در مقایسه با بایدن جوان می دانند. تنها ۳۹ درصد از رای دهندگان گفتند ترامپ به عنوان رقیب پیشتاز جمهوریخواهان «پیرتر از آن است که رئیس جمهوری موفق باشد». اکثریت یعنی ۵۸ درصد با این دیدگاه مخالفت کردند.

به همین ترتیب تنها ۳۶ درصد رای دهندگان واجد شرایط فکر می کنند که بایدن از زکاوت ذهنی لازم برای این که رئیس جمهوری موثر و کارامد باشد، برخوردار است و ۴۵ درصد ترامپ را از نظر ذهنی به اندازه کافی قوی توصیف کردند.

آیا فکر می کنید که سیاست های بایدن شخصا به شما کمک کرده یا آزاردهنده بوده است؟

رای دهندگان این ایالت های کلیدی در پاسخ به این پرسش، از مسیر کنونی که کشور در پیش گرفته ابراز نارایتی کردند و تنها ۲۳ درصد بر این باور بودند که آمریکا در مسیر درستی حرکت می کند. حتی در بین حامیان بایدن ۴۳ درصد معتقد بودند که مسیری که کشور در دولت رئیس جمهوری کنونی طی می کند درست است و ۴۲ درصد هم در این خصوص نظر منفی داشتند.

اما بدتر از آن این بود که اکثریت رای دهندگان (۵۳ درصد) گفتند که سیاست های بایدن «شخصا به آنها آسیب رسانده است» و تنها ۳۶ درصد سیاست های رئیس جمهوری آمریکا را برای خود مفید ارزیابی کردند.

رای دهندگان زیر ۳۰ سال

یکی از مشکلات جدی بایدن رای دهندگان جوان تر است. در بین رای دهندگان زیر ۳۰ سال بایدن با ۵۰ درصد آرا از ترامپ با ۴۴ درصد آرا جلو است. با این حال حمایت از او نزد جوانتر ها نسبت به انتخابات سال ۲۰۲۰ کاهش یافته و برای این که بتواند بار دیگر در انتخابات پیروز شود به حمایت قوی تر جوانترها نیاز داد.

رای دهندگان هیسپانیک تبار

بایدن بیشترین سهم را در بین رای دهندگان لاتین تبار در سال ۲۰۲۰ داشت.

در این نظرسنجی ایالتی، وی در بین رای دهندگانی که خود را هیسپانیک یا لاتین تبار معرفی کرده اند با ۵۲ درصد در مقابل ۴۰ درصد از ترامپ پیشی گرفت. برآوردها نشان می داد که بایدن در انتخابات سال ۲۰۲۰ توانست ۶۰ تا ۶۵ درصد آرای این قشر را به خود اختصاص دهد.

در بین ایالت های تاثیرگذار در نظرسنجی اخیر، آریزونا و نوادا بیشترین درصد رای دهندگان لاتین تبار را دارد و در بین همه ایالت های آمریکا در رتبه چهارم و پنجم قرار دارند. در جورجیا، پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشگیان جمعیت لاتین تبار ها کمتر است اما آنها همچنان یکی از گروه های رای دهنده رو به رشد را تشکیل می دهند.

اقتصاد؛ مهم ترین مساله

در آمریکا، رای دهندگان به طور معمول رئیس جمهوری خود را بر اساس معیارهای اقتصادی گزینش می کنند و به نظر می رسد سال ۲۰۲۴ نیز از این قاعده مستثنی نیست.

هنگامی که از شرکت کنندگان در این نظرسنجی ها خواسته شد بین «مسائل اقتصادی مانند شغل، مالیات و هزینه های زندگی» و «مسائل اجتماعی مانند حمل سلاح و دموکراسی» یکی را انتخاب کنند ۵۵ درصد، مسائل اقتصادی و فقط ۳۱ درصد مسائل اجتماعی را انتخاب کردند.

این مهمترین دغدغه برای بایدن محسوب می شود زیرا ۵۰ درصد از ایالت های تاثیرگذار اقتصاد آمریکا را در وضعیت فعلی آن «ضعیف» توصیف می کنند.

این نتایج در مساله اقتصاد بیشتر به نفع ترامپ بود به نحوی که بیش از ۷ نفر از ۱۰ رای دهنده (۷۱ درصد) گفتند که مساله اقتصاد مهمترین مساله از دیدگاه آنها است. رای دهندگان به بایدن اختلافات بیشتری در این زمینه داشتند: ۵۰ درصد به مسائل اجتماعی به عنوان مهم ترین مساله و ۳۸ درصد به مساله اقتصادی اشاره کردند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز