۱۵ آبان ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اختصاصی مطرح شد؛

سفر نخست وزیر عراق به تهران و چند نکته مهم

سفر نخست وزیر عراق به تهران و چند نکته مهم

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق امروز دوشنبه، سفر منطقه ای خود را با تمرکز بر تحولات غزه آغاز کرد. تهران مقصد نخست وی خواهد بود و سپس راهى برخى از كشورهاى خلیج فارس خواهد شد.

به گزارش نگاه نو، این سومین سفر السودانی به تهران است. اگرچه چنین دیدارهایی در چارچوب عرف دیپلماتیک و تقویت روابط دوجانبه تعریف می شود، اما این سفر با توجه به تحولات کنونی منطقه و نسل کشی اسرائیل در غزه دارای اهمیت  و پیام های بیشتری است.

این در حالی است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که برای رایزنی و کاهش فشارها به اسرائیل در منطقه به سر می‌برد، تلاش می‌کند تا هم پیمانان آمریکا را برای آرام کردن اوضاع در غزه با خود همراه کند.

آنتونی بلینکن همچنین به عراق سفر کرد که درخواست از دولت عراق براى آرام کردن گروهاى مقاومت عراقى که پایگاه‌های آمریکایی را از آغاز حمله اسرائیل به غزه مورد حمله قرار دادند از اهداف مهم سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه است.

بلینکن تلاش دارد تا دولت آقای السودانی را برای تغییر مواضع خود درباره غزه تحت فشار قرار دهد و این در حالی است که نخست وزیر عراق روز شنبه در یک سخنرانی در جمع سفرای عراق، بار دیگر بر مواضع خود که در نشست قاهره بر آن تاکید کرده بود اصرار کرد.

واقعیت این است که دولت عراق به ویژه در زمان آقای السودانی توانست به عنوان یک عمق عربی و اسلامی برای فلسطین برجسته شود و از توانمندی تاثیرگذاری بر تحولات منطقه و تغییر قواعد بازی نیز برخوردار شد.

سخنرانی نخست وزیر عراق در اجلاس قاهره در میان برخی از سران عربی نیز یک پیام مهم و استثنایی برای همپیمانان عربی آمریکا داشت و اینکه عراق امروز نگاهی متفاوت و اصولی و نه تاکتیکی به موضوع فلسطین دارد.

نخست وزیر عراق در اجلاس قاهره تنها رهبر عربی بود که از واژه اسرائیل استفاده نکرد و در لحنی استثنایی از اقدامات این رژیم در غزه انتقاد کرد.

تا جایی که یک سایت عراقی در گزارشی با عنوان «موشک‌های عراق اجلال قاهره را منفجر کرد؛ السودانی خواری عرب را شکست و سیلی به زورگویی رژیم صهیونیستی زد»، آورده است: در اجلاس قاهره همه نگاه‌ها به مصری ها بود که نشستی ویژه را برای بررسی تحولات دردناک فلسطین ترتیب داده بودند؛ و امیدها برای اتخاذ تصمیماتی بود که توان توقف حملات رژیم صهیونیستی را داشته باشد؛ اما نتایج این نشست که روسای برخی کشورهای عربی و اروپایی در آن حضور داشتند آنگونه که ملت‌های عربی انتظار داشتند، نبود و سخنرانی‌ها از محکومیت اشغالگران تهی بود، به غیر از سخنرانی «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق که متمایز بود.

این درحالی است که آمریکایی‌ها تلاش دارند تا مقاومت عراق را از دولت جدا کنند و این دو را در تقابل با یکدیگر قرار دهند.

به هر حال نخست وزیر عراق این روزها به  دلیل اصرار بر آرمان و موضوع اصلی جهان اسلام یعنی فلسطین و حمایت قاطع از غزه و نیز روابط راهبردی با تهران تحت فشار آمریکایی‌ها قرار دارد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز