۲ آبان ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

پروژه «یک پهنه-یک راه»، محور سفر رئیس‌جمهوری کلمبیا به چین

پروژه «یک پهنه-یک راه»، محور سفر رئیس‌جمهوری کلمبیا به چین

رئیس‌جمهوری کلمبیا با تاکید بر «اهمیت چین در نظم جهانی»، با هدف انجام مجموعه‌ای مذاکرات درباره مسائل دیپلماتیک و تجاری میان دو کشور از جمله همکاری‌ها در «پروژه زیرساخت جهانی یک پهنه- یک راه» راهی پکن شد.

به گزارش نگاه نو به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا در سفری سه روزه و به دعوت همتای چینی خود عازم این کشور شد و به محض ورود به پکن، بر اهمیت این غول آسیایی در نظم جهانی و ایجاد روابط مطلوب کلمبیا حول جهان چند قطبی تاکید کرد.

وی در مورد ابتکار عمل یک پهنه- یک راه گفت این یک سیاست زیرساخت جهانی است که به دلیل موقعیت استراتژیک این کشور به عنوان رابط میان اقیانوس آرام و اطلس می‌تواند به نفع این کشور آمریکای جنوبی باشد.

پترو تصریح کرد: این ابتکار، ما را در عمل به پلی برای تجارت جهانی تبدیل می‌کند که بیش از یک پل، می‌تواند فرصتی برای کلمبیا از نظر توسعه زیرساخت‌های ریلی باشد که امروزه حیاتی است.

این نخستین سفر رسمی پترو به چین از زمان روی کار آمدن به عنوان رئیس جمهوری کلمبیا در هفتم اوت ۲۰۲۲ (۱۶ مرداد ۱۴۰۱) است. کلمبیا در ۷ فوریه ۱۹۸۰ با جمهوری خلق چین روابط دیپلماتیک برقرار کرد که این روابط در سطوح سیاسی، اقتصادی و همکاری تقویت شد.

در جریان هفتمین گفتگوی چین- کلمبیا (VII Diálogo China-Colombia) که سپتامبر گذشته (شهریور- مهر) برگزار شد، ژو جینگ یانگ (Zhu Jingyang) سفیر چین در این کشور اطمینان داد که طرح یک پهنه- یک راه فرصتی برای توسعه و همچنین فضایی برای تقویت روابط دو کشور فراهم می‌کند.

این دیپلمات خاطرنشان کرد: این پروژه زیرساختی و همکاری بین‌المللی حداقل یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، حدود ۴۲۰ هزار شغل در چارچوب همکاری با حداقل ۱۸۰ کشور و سازمان بین‌المللی ایجاد کرده است.

وی رشد روابط تجاری بین دو کشور در سال‌های اخیر را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه شرکت‌های دارای سرمایه چینی در کلمبیا از ۱۰۰ شرکت فراتر رفته‌اند، تاکید کرد این مسئله می‌تواند این کشور آسیایی را به دومین شریک تجاری کلمبیا تبدیل کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز