۳۰ مهر ۱۴۰۲
کپی شد!

هیل نوشت:

چالش‌های اساسی رژیم صهیونیستی در مسیر حمله زمینی به غزه

چالش‌های اساسی رژیم صهیونیستی در مسیر حمله زمینی به غزه

تارنمای خبری هیل در مطلبی با اشاره به حمله زمینی قریب الوقوع رژیم صهیونیستی به غزه، ۵ خطر اصلی که اسرائیل در این مسیر با آن روبرو است را تشریح کرد.

به گزارش نگاه نو، تارنمای خبری هیل در مطلبی با عنوان «۵ خطر عمده ای که اسرائیل در حمله زمینی به غزه با آن روبرو است»، نخستین مساله را تشدید بحران انسانی معرفی کرد و نوشت: چنین تهاجمی علاوه بر تلفات شدید برای نیروهای رژیم صهیونیستی، جان شمار بیشتری از غیرنظامیان را هم می گیرد و جامعه جهانی را مقابل رژیم صهیونیستی قرار می دهد.

به گفته مقامات حماس، حملات هوایی اسرائیل علیه غزه تاکنون جان بیش از چهار هزار و ۳۰۰ نفر را گرفته که بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن آنها کودک بودند.

دیوید کورترایت استاد بازنشسته دانشگاه نوتردام در این خصوص گفت که جنگ در غزه خطر بزرگی برای جایگاه جهانی اسرائیل دارد. وی از همین رو پیشنهاد داد یک دادگاه بین المللی برای محاکمه هر دو طرف و یک راه حل سیاسی برای مساله فلسطین ایجاد شود.

هزینه هایی که ارتش اسرائیل باید بپردازد

این تارنمای خبری با اشاره به جنگ میان اسرائیل و نیروهای مقاومت فلسطین در سال ۲۰۱۴، یادآوری کرد که در آن زمان ارتش اسرائیل تلفات زیادی داشت و ۶۶ سرباز رژیم صهیونیستی کشته شدند.

سربازان در آن زمان برای نبرد مجبور به مقابله در مناطق شهری، تونل‌ها و تله‌های انفجاری در سراسر غزه بودند. این درگیری تنها چند هفته به طول انجامید و نیروهای اسرائیلی تنها توانستند وارد بخش هایی از قلمرو تحت کنترل حماس شوند.

اما این بار اسرائیل وعده یک عملیات تمام عیار برای حمله زمینی به غزه را داده و ۳۶ هزار نیروی ذخیره را هم برای حضور در این حمله فراخوانده است. به همین دلیل هیل استدلال می کند که رژیم صهیونیستی باید این را در نظر داشته باشد که عملیات بزرگ‌تر زمان و منابع بیشتری نیاز دارد و هزینه های انسانی سنگین تری در پی خواهد داشت.

نویسنده این مطلب با اشاره به تونل های زیرزمینی حماس در غزه آن را دست بالای این گروه مقاومت در برابر اسرائیل دانسته که نیروهای حماس می توانند از آن برای حمله علیه نیروهای رژیم استفاده کنند.

کاهش حمایت عمومی

این تارنمای خبری آمریکایی در بخش دیگری از این گزارش آورده است افکار عمومی اسرائیل در نتیجه کشته شدن نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ اسرائیلی پس از اقدام غافلگیرانه حماس از دولت خود خشمگین هستند.

اما رژیم صهیونیستی نمی تواند برای چنین حمله زمینی تنها به خواست مردم خود بسنده کند و باید حمایت متحدان خود را هم در نظر داشته باشد. برخی تحلیلگران همزمان با قصد اسرائیل برای حمله زمینی به غزه نسبت به حمایت طولانی مدت واشنگتن از آن در این مسیر ابراز تردید کرده اند.

بلال ساب یکی از اعضای اندیشکده انگلیسی چتم هاوس هشدار داد که حمایت ایالات متحده از اسرائیل ممکن است در طول زمان تغییر کند.

وی در تحلیلی در این مورد خاطرنشان کرد: اسرائیل اگرچه دارای توان نظامی بالایی است، اما حمله به غزه به صورت انفرادی انجام نمی شود و ارتش باید در برابر نظر متحدانش، تهدیدات دشمنان و افکار عمومی متزلزل داخلی پاسخگو باشد. وی سپس تمامی این موارد را مهم و در عین حال بسیار غیرقابل پیش بینی ارزیابی کرد.

گسترش جنگ

از زمان حملات حماس علیه اسرائیل و تهاجم انتقام جویانه رژیم صهیونیستی علیه غزه در جبهه جنوب، اسرائیل هر روز در مرزهای شمالی با حزب الله در لبنان، درگیر است.

براساس تحلیل نویسنده این مطلب، تبادل آتش میان نیروهای اسرائیل و حزب الله در مرز لبنان مرگبارترین حملات سال‌های اخیر بوده است، به گونه ای که اگر تمرکز نیروهای اسرائیلی بر روی جنگ با حماس نبود، شاهد نبردی تمام عیار میان اسرائیل و حزب الله بودیم.

تضعیف روابط با جهان عرب

هیل در بخشی دیگر، حمله اسرائیل به غزه و کشته شدن غیرنظامیان را دلیل اصلی خشم جهان عرب از رژیم صهیونیستی دانسته و آن را چالش پنجم این رژیم برای حمله زمینی به غزه می داند.

نویسنده این مطلب، خشم اعراب پس از انفجار مرگبار بیمارستانی در غزه که به کشته شدن صدها نفر منجر شد را دلیل دیگر همبستگی کشورهای عربی منطقه با فلسطین ارزیابی کرده و استدلال می کند: یک حمله طولانی مدت دیگر علیه غزه خطر بزرگ برانگیختن شعله های خشم را در خاورمیانه و شمال آفریقا دارد که از دیرباز تاکنون با آرمان فلسطین همدردی کرده اند.

از نقطه نظر نویسنده، این امر همچنین می تواند تلاش های دیپلماتیک برای عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان را متوقف ساخته و انزوای بیشتر اسرائیل را در منطقه به دنبال داشته باشد.

عماد حرب کارشناس مسائل عرب مستقر در واشنگتن در این مورد تشریح کرد که اسرائیل به دلیل کشتار غیرنظامیان در غزه، حمایت کشورهای عربی را از دست داده و به همین دلیل ارزیابی کرد که حمله زمینی می‌تواند خشم بیشتر جهان عرب را به دنبال داشته باشد.

به عقیده این تحلیلگر، حتی اگر دولت های عرب هم نخواهند، جوامع عرب آنها را برای پاسخگو کردن اسرائیل تحت فشار قرار می دهند.

نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه جانبه و بی‌نظیری را با نام «طوفان الاقصی» از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده‌اند.

با آغاز عملیات طوفان الاقصی و حملات نیروهای مقاومت فلسطین تنها ظرف ۲۰ دقیقه، پنج هزار راکت به سمت مواضع صهیونیست‌ها روانه شد و هم‌زمان با آن پاراگلایدرهای حماس بر فراز سرزمین‌های اشغالی به پرواز درآمدند تا آسمان برای اشغالگران ناامن‌تر از همیشه شود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز