۲۸ مهر ۱۴۰۲
کپی شد!

رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت:

«طوفان الاقصی» در رده دفاع مشروع قرار می گیرد

«طوفان الاقصی» در رده دفاع مشروع قرار می گیرد

شیخ ماهر حمود، رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت در گفتگو با نگاه نو با بیان اینکه «طوفان الاقصی» در رده دفاع مشروع قرار می گیرد، گفت: چشم امید فلسطین به قیام ملتهای عربی و اسلامی علیه رژیم صهیونیستی است.

به گزارش نگاه نو، در حالی که عملیات «طوفان الاقصی» – که توسط مقاومت فلسطین از (۱۶ مهر) آغاز شده است هفته دوم خود را به پایان می رساند، بمباران جنایتکارانه صهیونیست ها در نوار غزه همچنان ادامه دارد و هزاران شهید در میان مردم فلسطین برجای گذاشته است و مقاومت نیز با هدف قرار دادن شهرک‌های صهیونیستی با موشک‌ پاسخ آن ها را می دهد.

نگاه نو در گفتگویی با شیخ ماهر حمود، رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت، به ابعاد این عملیات قهرمانانه علیه دشمن صهیونیستی و اتفاقات میدانی آن پرداخت که از نظر می گذرد:

شیخ ماهر حمود تاکید دارد که چشم امید به حرکت و قیام ملت‌های عربی و اسلامی است و نه رژیم‌هایی که برای حفظ منافع استعماری در منطقه منصوب شده‌اند.

 انگیزه های عملیات

شیخ ماهر حمود در ابتدای سخنان خود دلایلی که جنبش مقاومت اسلامی حماس را بر آن داشت تا عملیات طوفان الاقصی را آغاز کند، بیان کرد تا علت اصلی انجام این کار برای همگان آشکار شود. طبیعی است که این عملیات قهرمانانه پس از گستاخی و گردنکشی اسراییل در سال های گذشته به ویژه پس از روی کار آمدن کابینه فوق العاده تندرو صهیونیستی در اسرائیل و پس از افزایش آزار و اذیت‌ها و محاصره و تنگ کردن عرصه بر زندانیان، کشتار میدانی، تهاجم مداوم به شهرهای کرانه باختری و ادامه محاصره غزه و عدم دستیابی به هیچ گونه پیشرفتی در هر سطحی آغاز شود. علاوه بر این ها، هیچ کدام از توافقات صورت گرفته با تشکیلات خودگردان فلسطین از طریق توافقنامه اسلو و سایر توافقات به اجرا در نیامد، به جز مواردی که “اسرائیل” در آنها ذی نفع بود.

به عنوان نمونه، هماهنگی امنیتی اجرا می شود و اگر اندکی تأخیر بیفتد، تشکیلات خودگردان و شهروندان فلسطینی مجازات می شوند اما توقف شهرک‌سازی‌ها و پایان بخشیدن به آزار و اذیت ها یا خودداری از همکاری با کرانه باختری به عنوان یک منطقه آزاد شده و مسئله بیت‌المقدس و آوارگان، هیچ‌کدام از آنها اجرایی نشد.

«طوفان الاقصی» دفاعی مشروع است

از همه این‌ عوامل مهم تر، بی قیدی شهرک نشینان و ایجاد چالش‌های مستمر برای مسجد الاقصی و صحن های آن و اجرای تقسیم بندی زمانی و مکانی بود. این حجم از انگیزه ها، برادران حماس را بر آن داشت تا این عملیات قهرمانانه را که در رده دفاع مشروع و نه حمله، قرار می گیرد، آغاز کنند.

شیخ حمود اعلام کرد که در قواعد درگیری تغییراتی حاصل شده است؛ چرا که در مرحله قبل هیچ چیز نتوانست مانع گردنکشی و تجاوزات مستمر اسرائیل شود، بنابراین بی شک، این آمادگی آرام و گسترده بود که توانست، قواعد بازی را به کلی تغییر دهد. وی بیان کرد: نه فقط در غزه یا فلسطین اشغالی، بلکه هر زمانی که شرایط منطقه تغییر کند، می توان قواعد بازی را تغییر داد. اگر محور مقاومت به وعده خود مبنی بر وحدت قوا عمل کند و جبهه ها در کشورهای محور مقاومت از لبنان و سوریه و ایران در برابر اشغالگری فعال گردند، قواعد بازی به کلی تغییر می کند.

غرب نگرش صحیحی ندارد 

رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت در خصوص نقش غرب در حمایت از جنایات صهیونیست ها گفت: شکی نیست که پیمان غرب با «اسرائیل» چیز جدیدی نیست و می دانیم که چگونه اسرائیل با تصمیم غرب و اروپا ایجاد شد و سپس آمریکا اتمام این مأموریت را بر عهده گرفت و این بخشی از آن چیزی است که خداوند متعال به آن اشاره کرده است: «‌[یهودیان] هرکجا یافت شوند، [مُهر] خوارى بر آنها زده شده است، مگر به پیمان خدا درآیند و پیمان مردم را بپذیرند». این بدان معناست که ذلت از بنی اسرائیل برداشته نمی شود، مگر اینکه مردم با آنها همدردی کنند و برای آنها طناب حیات یا طناب نجات بیفکنند.

از نظر ظاهری مصداق این قضیه حمایت شدید اروپا و آمریکا است، زیرا در این مرحله آنها حماس را متجاوز نشان می دهند چرا که ارزش مسجد الاقصی و کسانی که در زندان ها رنج می برند را نمی دانند و چشم بر بقیه تخلفات قانونی اسرائیل می بندند. اصولاً غربی‌ها این امور را به حساب نمی‌آورند و نگاه درستی ندارند و و جواب کلوخ را با سنگ می‌دهند. این حمله حماس به آنها این بهانه را داد که حماس آغازگر جنگ بود و ما در موضع دفاعی بودیم اما ما اصرار داریم که حماس در پاسخ به جنایات و تجاوزاتی که دشمن صهیونیستی انجام می دهد، در موضع دفاعی قرار دارد. در سالهای اخیر حماس در هیچ عملیات  دفاعی مقاومت، علیه اشغالگران شرکت نکرد زیرا خود را برای این نبرد آماده می کرد.

عدم حمایت و پشتیبانی عرب ها در قبال جنایات صهیونیست ها

در مورد عدم پاسخ سخت و کوبنده‌ عرب ها به جنایت دشمن صهیونیستی در قبال بمباران غیر نظامیان غزه و کشتار نسل کشی مردم نوارغزه این سوال مطرح می‌شود که چرا تحرکی از سوی عرب ها مشاهده نمی‌کنیم؟ چون اکثر این دولت های عربی دست نشانده‌ غرب هستند، آنها را استعمارگران سر کار آوردند و نه مردم از طریق انتخابات صحیح و قانونی و یا با دیگر ساز و کارها. بنابراین در مجموع نمی توانند از دستورات غرب و اسراییل جز گاهی در موارد معدود سرپیچی کنند.

به عنوان مثال، محاصره شانزده ساله غزه یک محاصره عربی است که مستقیما توسط مصر صورت گرفته است. حدود ۴۰ هزار نفر از ساکنان غزه روزانه به فلسطین اشغالی می روند تا در آنجا در ساخت و ساز، آبیاری و سایر امور کار کنند. تقریباً می توان گفت که اقتصاد غزه عمدتاً به این افراد بستگی دارد، به این معنی که بین غزه و مناطق اشغال شده در سال ۱۹۴۸ هر روز رفت و آمد وجود دارد، اما این همکاری از طرف مصر صورت نمی گیرد، زیرا هر شهروند غزه که می خواهد به مصر برود با سختی های زیادی دست و پنجه نرم می کند از  تاخیر در صدور ویزا گرفته تا سایر مراحلی که منجر به تاخیر در گذرگاه ها می شود. علاوه بر این، دولت سیسی اخیراً تونل هایی را که به مردم غزه کمک می کرد تا صبور و استوار و زنده بمانند، بست و کور کرد.

چشم امیدمان به ملت‌هاست

در اینجا می‌خواهم بگویم کاری که مصر با مردم فلسطین انجام داد بسیار خشونت آمیزتر از آن چیزی است که اسرائیل انجام می‌دهد و ما نمونه آن را در محاصره‌‌ غزه بیان کردیم. چگونه می‌شود که کشورهای عربی به اعتراض ظاهری در مقابل این قضیه اکتفا کنند و برخی از آنها حتی همین کار را نیز انجام ندهند. ما دیدیم که برخی از کشورهای عربی به یهودیان تسلیت گفتند و برایشان کمک ارسال کردند اما چیزی برای فلسطینی‌ها نفرستادند.

این موضوع توسط سه کشور عربی اتفاق افتاد، یعنی وضعیت عرب ها بسیار وخیم است و ما از این موضع شرم آور عربی تعجب نمی کنیم و به همین خاطر است که امیدمان به ملت‌هاست، چرا که دیدیم مردم مصر با وجود گذشت ۴۰ سال از امضای توافقنامه کمپ دیوید، دشمنی با صهیونیست ها و جنایات آنها را در دل دارند و منتظر فرصتی هستند تا در آزادی سازی قدس و مقاومت شرکت کنند.

متاسفانه گروهی، حماس را بخشی از جنبش اخوان المسلمین می دانند و به همین دلیل با مقاومت دشمنی می کنند‌، با این که حماس تابع تصمیمات اخوان نیست و اشتباهات عمده آنها را مرتکب نشده است. درست است که این جنبش نشأت گرفته از اخوان المسلمین است ولی آنها ملزم به اجرای تصمیمات اخوان نیستند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز