۲۶ مهر ۱۴۰۲
کپی شد!

وزیر اسپانیایی مطرح کرد؛

لزوم توقف روابط دیپلماتیک با اسرائیل و تحریم‌های اقتصادی

لزوم توقف روابط دیپلماتیک با اسرائیل و تحریم‌های اقتصادی

وزیر حقوق اجتماعی اسپانیا با اشاره به اینکه این کشور ریاست شورای اروپا را عهده‌دار است، از دولت متبوعش خواست تا شجاعانه‌تر رفتار کرده، روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را متوقف کند و تحریم‌های اقتصادی فوری در سطح اروپا علیه این رژیم، مشابه تحریم‌ها علیه روسیه اعمال شود.

به گزارش نگاه نو، یونه بِلارا (Ione Belarra) وزیر حقوق اجتماعی اسپانیا که به تازگی اعلام کرده بود «بنیامین نتانیاهو ‌ نخست وزیر رژیم صهیونیستی باید به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در غزه در دادگاه کیفری بین‌المللی محاکمه شود»، در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیونی و به اشتراک گذاشتن بخشی از آن در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد: از PSOE (حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا) می‌خواهیم که به عنوان ریاست شورای اتحادیه اروپا، شجاعانه‌تر عمل کند. ما خواستار تعلیق روابط دیپلماتیک با اسرائیل هستیم.

وی همچنین در اعتراض به اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی تاکید کرد: ما می‌خواهیم که اتحادیه اروپا با (اعمال) تحریم‌های اقتصادی علیه مسئولان و تحریم تسلیحاتی [علیه رژیم صهیونیستی] موافقت کند.

به گزارش خبرگزاری ائوروپا پرس، خانم بلارا به عنوان دبیرکل حزب چپگرای پودموس (Podemos) همزمان با اینکه پایان دیپلماسی کشورش با رژیم اسرائیل به عنوان «کشور اشغالگر» را از دولت خواستار شد، اعمال تحریم‌های اقتصادی مشابه آنچه در سطح اروپا علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین اعمال شده است را مطالبه کرد.

وی تصریح کرد: چنان که ما در مورد قدرت دیگری مانند روسیه صحبت می‌کردیم، کشوری که تحریم‌ها بی‌درنگ علیه آن اعمال شد، باید به فوریت تحریم‌های اقتصادی را علیه مسئولان این نسل‌کشی برنامه‌ریزی شده اعمال کنیم، مانند مورد نتانیاهو، وزیر دفاع او و دولت او، که به دنبال انجام تصمیماتی هستند که به دنبال نابودی مردم فلسطین است، همانطور که در غزه دیدیم. این یک فوریت است و اسپانیا می‌تواند کارهای بیشتری انجام دهد.

وزیر اسپانیا فقط در مورد موضوع تحریم‌ها، جنگ میان رژیم صهیونیستی و فلسطین را با جنگ اوکراین مقایسه نکرد و در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به آمار شهدای کودکان فلسطینی گفت: تعداد کودکانی که این هفته کشته شده‌اند، بیشتر از همه کودکان کشته شده در طول جنگ اوکراین است.

بلارا با وجود تاکید بر اینکه هر نوع خشونت، محکوم است، خواست این موضوع برای همه «روشن» شود که «مسئول اصلی» آنچه در حال حاضر در فلسطین در حال وقوع است، «اسرائیل» است.

سران احزاب چپ سومار (Sumar) و پودموس (Podemos) اسپانیا به تازگی با شرکت در تظاهرات مادرید، از دولت پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا خواستند تا برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی، در قبال رژیم اسرائیل قوی‌تر عمل کند.

شکاف و اختلاف میان سیاستمداران اسپانیایی در مسئله فلسطین در روزهای گذشته آشکار شده است و در حالی که مجمع مادرید، نشست این هفته خود را با برگزاری یک دقیقه سکوت برای تلفات اسرائیلی حملات رزمندگان مقاومت در جریان طوفان الاقصی برگزار کرد، یکی از ائتلاف‌های چپگرا (Más Madrid) بخشی از زمانِ در اختیار خود را به سکوت به احترام قربانیان دو طرف درگیری اختصاص داد و نمایندگان جناح راست از جای خود بلند نشدند. حزب مردمی (PP) از جمله حامیان سر سخت اسرائیل در اسپانیا است.

این اختلاف همچنین زمانی رخ می‌دهد که ائتلاف سومار، به رسمیت شناختن یک جانبه و فوری دولت فلسطین را در میان خواسته‌های خود برای حمایت از سانچز برای انتخاب مجدد برای نخست وزیری گنجانده است.

به نوشته نشریه لا وانگواردیا اسپانیا، این اقدام احتمالاً تقابل ایدئولوژیک داخلی را افزایش می‌دهد و باعث ایجاد تضاد میان بلوک‌های سیاسی خواهد شد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز