۲۵ مهر ۱۴۰۲
کپی شد!

تداوم بدعهدی اروپا در برجام؛

شورای اروپا تحریم‌های موشکی علیه ایران را حفظ می‌کند

شورای اروپا تحریم‌های موشکی علیه ایران را حفظ می‌کند

شورای اروپا روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، تحریم‌های موشکی علیه ایران را که باید در چارچوب بندهای غروب آفتاب برجام در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ برداشته شود، رفع نخواهند کرد.

به گزارش نگاه نو، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد آمده است: «شورا تصمیم گرفت که برای حفظ تدابیر محدودکننده اتحادیه اروپا تحت رژیم منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای، اقدامات لازم را علیه ایران صورت دهد. بر اساس ارزیابی شورا دلایل معتبری برای خودداری از رفع این محدودیت‌ها در روز انتقال (۱۸ اکتبر ۲۰۲۳)، همانطور که در ابتدا در برنامه جامع اقدام مشترک (JCPoA) پیش‌بینی شده بود، وجود دارد.»

شورای اروپا با اشاره به تدابیر جبرانی ایران در برجام ادعا کرد: «با توجه به اینکه ایران به تعهدات خود ذیل برجام عمل نمی‌کند و این مساله از سال ۲۰۱۹ توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش شده است، تصمیم شورا مطابق با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و برجام است.»

بر اساس این بیانیه، شورای اروپا تحریم‌های سازمان ملل متحد را علیه «افراد و نهادهایی که در فعالیت‌های موشک‌های هسته‌ای یا بالستیک یا وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) دخیل هستند» حفظ می‌کند.

در این بیانیه تاکید شده است: «این اقدامات به معنای اعمال تحریم های اضافی اتحادیه اروپا علیه ایران نیست. علاوه بر این، تمام تحریم‌های اتحادیه اروپا که قبلاً بر اساس برجام لغو شده بودند، همچنان برداشته شده‌اند.»

شورای اروپا اضافه کرد: «تصمیم امروز در راستای تعهد اتحادیه اروپا به اجرای کامل برجام است که در نتیجه‌گیری‌های شورا در دسامبر ۲۰۲۲ بیان شده است. این تصمیم در پی نامه‌ای است که نماینده عالی (جوسپ بورل) به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در ۱۴ سپتامبر از وزرای امور خارجه انگلیس، فرانسه و المان درچارچوب مکانیسم حل اختلاف دریافت کرد. وزرا اعلام کردند که در صورت اجرای کامل تعهدات برجامی ایران، آماده تغییر تصمیم خود هستند.»

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز