۲۴ مهر ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

 جنگ اکتبر؛ آخرین صحنه یکپارچگی ارتش های عربی ضد اسرائیل

 جنگ اکتبر؛ آخرین صحنه یکپارچگی ارتش های عربی ضد اسرائیل

اکنون که عملیات نظامی حماس در سرزمین های اشغالی وارد هفته دوم شده و یک شکست نظامی، امنیتی و اطلاعاتی سهمگین برای این رژیم محسوب می گردد، شبکه "الجزیرة الوثائقیة" نگاهی به پیشینه نزاع و درگیری میان اعراب و اسرائیل داشته است.

به گزارش نگاه نو، الجزیره الوثائقیه در این گزارش به اشاره به جنگ اکتبر میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی در سال ۱۹۷۳، آن را واپسین صحنه یکپارچگی ارتش های عربی در رویارویی با اسرائیل توصیف کرده که پس از آن هرگز تکرار نشد.

در جریان نبرد اکتبر، ارتش های برخی کشورهای عربی همچون مصر، مراکش، الجزائر، اردن و عراق با یکدیگر متحد شده و کوشیدند حیثیت از دست رفته خود را که در جریان جنگ شش روزه و دیگر نبردهای اعراب با اسرائیل از دست رفته بود، باز پس گرفته و سرزمین هایی را که اسرائیل در نبرد شش روزه به تصرف درآورده بود، آزاد کنند.

از سوی دیگر، کشورهای عربی نفت خیز نیز در جریان این نبرد از برگه نفت به سود اعراب بهره جسته و به این دلیل، نبرد اکتبر ابعاد جهانی به خود گرفت و قدرت های بزرگ نیز به آن وارد شدند.

با آغاز این جنگ، نیروهای نظامی عراق به کمک ارتش سوریه شتافته و اسرائیل را وادار کردند از حرکت به سمت دمشق دست کشیده و توقف کند. حافظ اسد رئیس جمهور وقت سوریه، همکاری تنگاتنگی با ارتش های مصر و اردن برقرار کرد و کوشید انتقام نبرد ۱۹۶۷ را (که آن زمان مسئولیت وزارت دفاع سوریه را بر عهده داشت) و از دست رفتن بلندی های جولان جبران کند و برای بازپس گیری جولان،‌ انگیزه بسیاری داشت.

جنگ اکتبر (که رژیم صهیونیستی آن را نبرد کیپور نامیده و پنجمین درگیری گسترده بود که میان اعراب و صهیونیست ها از ابتدای تشکیل این رژیم تا آن زمان به وقوع پیوست)، با حمایت غرب و ایالات متحده آمریکا از اسرائیل به پایان رسید، دیگر در تاریخ درگیری اعراب و اسرائیل مانند جنگ اکتبر تکرار نشد؛ پس از این جنگ، برخی کشورهای عربی از جمله مصر و اردن، راهِ سازش با اسرائیل را در پیش گرفتند و توافق نامه های امنیتی با این رژیم را به امضا رساندند؛ اما این نکته به اثبات رسید برتری نظامی رژیم صهیونیستی بر ارتش های عربی همیشگی نخواهد بود و چنانچه ارتش های عربی از انسجام بالاتر و تجهیزات نظامی بیشتر و به روزتری برخوردار بودند، می توانستند حتی در برابر صهیونیست ها به پیروزی برسند.

در روزهای کنونی که نیروهای حماس نبرد جدیدی را پس از سپری شدن ۵۰ سال از جنگ اکتبر در سرزمین های اشغالی آغاز کرده، برخی رسانه های صهیونیستی این رویداد را با نبرد اکتبر مقایسه کرده و حتی برخی از تحلیلگران، آثار زیانبار آن را برای صهیونیست ها بدتر و سختتر از جنگ اکتبر دانسته اند و یکی از دلایلی که برشمردند این بوده که آن زمان، ارتش های چندین کشور عربی (به ویژه مصر و سوریه) با یکدیگر متحد بوده و به طور هماهنگ این نبرد را شروع و ارتش اسرائیل را غافلگیر کردند؛ اما در این عملیات، ارتش اسرائیل با یک ارتش رسمی روبرو نیست و تنها یک جنبش مقاومت مسئولیت این عملیات نظامی را برعهده داشته و از این رو می توان آن را تحقیری مضاعف برای نیروهای نظامی و اطلاعاتی اسرائیل توصیف کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز