۱۶ مهر ۱۴۰۲
کپی شد!

وال استریت ژورنال:

ارتش و اطلاعات رژیم صهیونیستی شکستی تاریخی را تجربه کردند

ارتش و اطلاعات رژیم صهیونیستی شکستی تاریخی را تجربه کردند

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در مطلبی ضمن «غافلگیری بزرگ» خواندن حملات حماس به اسرائیل، آن را شکستی بزرگ برای ارتش و دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی ارزیابی و تاریخی توصیف کرد.

به گزارش نگاه نو، این روزنامه در مطلبی با عنوان «پس از حمله، اسرائیل با این سوال دست به گریبان است: چگونه ممکن است این اتفاق بیفتد؟» نوشت: حمله غافلگیرکننده روز گذشته نیروهای حماس به اسرائیل، شکست ناپذیر بودن اسرائیل را درهم شکست.

این روزنامه پرشمارگان آمریکایی در مطلب خود آورده است: هنگامی که صدای انفجارها آغاز شد و رگبار گلوله ها بر آسمان اسرائیل فرد می آمد، نخستین سوالی که به ذهن ساکنان جنوبی این منطقه خطور می کرد این بود که ارتش کجاست؟

نویسنده این مطلب در ادامه می افزاید: شکست اسرائیل در حمله روز شنبه حماس که منجر به کشته شدن صدها نفر شده است، احساس شکست ناپذیری دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی که اسرائیل به آن می بالید را درهم شکست.

چندین مقام ارشد غیرنظامی و نظامی آمریکایی نیز در واکنش به این حملات از غافلگیری دولت جو بایدن سخن گفتند. مارک مونتگومری دریادار بازنشسته ارتش ایالات متحده در این خصوص گفت: من مطمئن هستم که دستگاه های اطلاعاتی ما هیچ خبری در این مورد نداشتند.

به نوشته این روزنامه، حمله روز گذشته حماس به اسرائیل در ۵۰ سال گذشته از جنگ یوم کیپور که توسط نیروهای مصر و سوریه آغاز شد، بی سابقه بوده است.

وال استریت ژورنال در ادامه ضمن مطرح کردن این ادعا که ایران هماهنگ کننده اصلی این حملات بوده، می‌نویسد: تهران با هماهنگی بی‌سابقه‌ای که میان نیروهای حماس در غزه و حزب‌الله لبنان فراهم کرده، درگیری‌های مرگباری را در کرانه باختری به راه انداخته و اسرائیل را در سه جبهه در معرض خطر قرار داده است!

شبه نظامیان حماس از نوار غزه با استفاده از راکت، پاراگلایدر، موتور سیکلت، وانت و قایق، حملات هماهنگی را انجام دادند که حاکی از پیچیدگی و غیرقابل پیش بینی بودن آن بود.

وال استریت ژورنال از همین رو می افزاید: به نظر می‌رسد که نیروهای اسرائیلی کاملا غافلگیر شده‌اند، زیرا شبه‌نظامیان حماس در غزه با استفاده از بولدوزر، حصار امنیتی با اسرائیل را فرو ریختند و به داخل کشور سرازیر شدند.

برایان کاتولیس از اعضای ارشد اندیشکده موسسه خاورمیانه در واشنگتن گفت: «بی تردید این یک عملیات کاملا برنامه ریزی شده بود که یک شبه عملی نمی‌شد و جای تعجب است که توسط اسرائیل یا هیچ یک از شرکای امنیتی آن شناسایی نشده بود». وی سپس افزود: «پذیرش چنین شکست بزرگ تاریخی دشوار است».

نویسنده در ادامه یادآور می شود که رهبران امنیتی اسرائیل در ماه‌های اخیر تهدید حماس را دستکم گرفته بودند، زیرا این گروه از درگیری‌هایی که توسط گروه جهاد اسلامی به عنوان متحد کوچکتر حماس در غزه شروع شده بود، خودداری می کرد.

ماه گذشته ارتش اسرائیل با اطمینان خاطر غزه را در وضعیت “بی ثباتی پایدار” توصیف و تاکید کرد که تهدیدات ناشی از شبه نظامیان حماس تا حد زیادی مهار شده است.

براساس ارزیابی‌های اخیر اطلاعاتی اسرائیل از حماس، این گروه شبه‌نظامی تلاش خود را برای دامن زدن به خشونت در کرانه باختری متمرکز کرده بود و از حملات علیه اسرائیل به دلیل پیامدهای آن اجتناب می کرد.

وال استریت ژورنال ضمن اذعان بر موفقیت آمیز بودن این حملات و غافلگیر شدن اسرائیلی ها، مدعی است که حملات دیروز شنبه از فناوری پایینی برخوردار بوده و بیشتر موفقیت آن مرهون غافلگیری بوده نه تسلیحات پیشرفته.

میر الران محقق موسسه مطالعات امنیت ملی مستقر در تل آویو در تشریح حملات روز گذشته حماس به اسرائیل گفت: «باور کردنی نیست. همه از سکوت و ثبات حماس صحبت می کردند و کل این سکوت درست جلوی چشمان ما به شکل بسیار زشت و ویرانگری درهم شکست»..

جاناتان شانزر معاون ارشد تحقیقات در اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی ها در واشنگتن در مورد تعداد تسلیحات این گروه شبه نظامی فلسطینی گفت: نزدیک به ۱۵ هزار موشک در غزه وجود دارد.

وی حمله روز شنبه به اسرائیل را شکست نظامی و اطلاعاتی قابل توجهی توصیف کرد و افزود: «اسرائیلی ها اقدامات زیادی برای جلوگیری از ساخت تونل های زیرزمینی و سایر ابزارهای نفوذ انجام داده اند. اما حالا می بینیم که حماس از در وارد می شود. اشاره وی به شکست حصار امنیتی میان اسرائیل و نوار غزه توسط نیروهای حماس است.

وال استریت ژورنال در نهایت با تاکید بر این مساله که تمامی اسرائیل در پی حمله روز گذشته حماس در شوک بسر می برند و این سوال را می پرسند که چگونه یکی از بهترین ارتش‌های جهان نتوانست برای چنین سناریوی خطرناکی آماده باشد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز