۱۶ مهر ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

«بورل» در راه پکن؛ آیا یخ بی اعتمادی میان چین و اروپا آب می شود؟

«بورل» در راه پکن؛ آیا یخ بی اعتمادی میان چین و اروپا آب می شود؟

کارشناسان چینی معتقدند سفر قریب الوقوع «جوزف بورل» نماینده عالی اتحادیه اروپا به پکن و برنامه دیدارهایش با مقامات عالی چین می تواند برخی از بی اعتمادی های موجود در روابط چین و اروپا را از میان ببرد.

به گزارش نگاه نو به نقل از نشریه چینی گلوبال تایمز، کارشناسان معتقدند سفر «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه به پکن، می تواند سبب کاهش و رفع برخی بی اعتمادی ها و اصلاح اختلافات تحت چارچوب ریسک زدایی بروکسل قبل از نشست چین و اتحادیه اروپا باشند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی در این خصوص به نقل از مقامات اتحادیه اروپا نوشت جوزف بورل از پنجشنبه ۲۰ مهر تا شنبه ۲۲ مهر به چین سفر می کند و قرار است با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین دیدار و درباره روابط دوجانبه و همچنین سیاست خارجی و مسائل امنیتی گفت و گو کند

این خبرگزاری افزود: هدف از دیدار و گفتگوی های بورل با مقامات چینی، نگرانی بروکسل نسبت به اتکای بیش از حد به پکن و حفظ روابط با پکن است.

روزنامه گلوبال تایمز هم نوشت: این دیدار احتمالی پس از آن صورت می گیرد که اتحادیه اروپا نیز تحقیقاتی را در مورد «سوبسید خودروهای الکتریکی چین» آغاز کرد، و وزارت بازرگانی چین هم نسبت به این موضوع نارضایتی شدید و مخالفت قاطع خود ابراز کرد.

«لی هایدونگ» استاد دانشگاه روابط خارجی چین گفت: هدف سفر نماینده عالی اتحادیه اروپا احتمالا افزایش ارتباطات و همکاری راهبردی با چین، گسترش مبادلات در زمینه‌های گوناگون از جمله اقتصاد، انرژی و مردمی و افزایش اعتماد متقابل خواهد بود.

وی افزود: علیرغم اینکه کشورهای اروپایی در مسائل اقتصادی مستقل هستند اما در مسائل امنیتی تحت کنترل آمریکا قرار دارند و اتحادیه اروپا نیز رقابت راهبردی پکن- واشنگتن را در نظر دارد.

لی تاکید کرد: هدف مشترک چین و اروپا، تقویت سطح همکاری و هماهنگی راهبردی دو جانبه برای حضور قدرتمند و تاثیرگذار اتحادیه اروپا در صحنه جهانی است.

«کوی هونگجیان» استاد داتشکده مدیریت منطقه ای و جهانی دانشگاه مطالعات خارجی پکن گفت: پکن امیدوار است با بروکسل برای حفظ ثبات روابط و مقابله با چالش ها همکاری کند.

کوی خاطرنشان کرد که از سرگیری گفتگوی دو جانبه چین و اتحادیه اروپا در نیمه اول سال ۲۰۲۳ سبب کاهش تدریجی سوی تفاهم کشورهای اروپایی در قبال پکن شد.

وی افزود: چین همچنین نگرانی های خود را از تاثیر پذیری اروپایی از سیاست های آمریکا اعلام خواهد کرد.

کوی با اشاره تحقیقات بروکسل درمورد سوبسید خودروهای الکتریکی چین، گفت: اگر دو طرف بتوانند موضوع را از طریق رایزنی‌های فنی و سیاسی حل کنند، نه تنها موانع اقتصادی را حل می‌کند، بلکه اعتماد متقابل سیاسی را نیز افزایش می‌دهد. اما اگر برخی از سیاستمداران اروپایی بخواهند سنت‌های سیاست اتحادیه اروپا در مورد چین را تغییر دهند، روابط پکن و اروپا ممکن است برای مدتی ناپایدار باقی بماند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز