۱۵ مهر ۱۴۰۲
کپی شد!

جوزف بورل:

به ادامه تلاش‌ها برای ازسرگیری اجرای کامل برجام متعهد هستم

به ادامه تلاش‌ها برای ازسرگیری اجرای کامل برجام متعهد هستم

«جوزف بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای بر تعهد بر انجام همه تلاش‌های ممکن برای ازسرگیری اجرای کامل برجام تاکید کرد.

به گزارش نگاه نو، وی در بیانیه‌ای که روی وبسایت اتحادیه اروپا منتشر شده، اعلام کرد: ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) نامه‌ای از وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا دریافت کردم که در آن درباره موضوعی در ارتباط با اجرای تعهدات ایران ذیل برجام اطلاع داده شد.

بورل افزود: وزرای خارجه اعلام کردند ایران از سال ۲۰۱۹ پایبند نبوده و نظرشان این بود که این (موضوع) از طریق سازوکار حل اختلافات برجام (DRM) حل نشده است. آن‌ها قصد خود را برای عدم برداشتن گام‌های مرتبط با برداشته شدن تحریم‌های بیشتر در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ اعلام کردند.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه اعلام کرد: متعاقباً به عنوان هماهنگ‌کننده با همه مشارکت‌کنندگان در برجام درباره راه پیش‌رو رایزنی کردم. در پی این رایزنی‌ها، متوجه شدم تا امروز موضوع با توجه به دیدگاه‌های متفاوت بیان شده، حل نشده باقی مانده است. در عین حال، مشارکت‌کنندگان عزم خود را برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک در چارچوب برجام تکرار کردند.

بورل در پایان اعلام کرد: کاملاً متعهد به ادامه همه تلاش‌های ممکن برای ازسرگیری اجرای کامل برجام هستم، موضوعی که در رایزنی‌ها درباره آن گفت‌وگو شد.

بورل پیش‌تر هم درباره دریافت این نامه خبر داده و اعلام کرده بود سه کشور اروپایی گفته‌اند خواستار حفظ تحریم‌های موشکی علیه ایران بعد از اکتبر هستند.

تحلیلگران پیش از این گفته‌اند این رفتار کشورهای اروپایی به معنای آن خواهد بود که این کشورها قصد فعال کردن سازوکار موسوم به «اسنپ‌بک» (بازگشت خودکار تحریم‌های سازمان ملل که به «مکانیسم ماشه» مشهور شده) را ندارند و تنها به دنبال حفظ تحریم‌های شخصی خود علیه برنامه موشکی ایران هستند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز