۱۴ مهر ۱۴۰۲
کپی شد!

به دستور السودانی؛

عراق مذاکره با ترکیه بر سر مسائل امنیتی را از سر می‌گیرد

عراق مذاکره با ترکیه بر سر مسائل امنیتی را از سر می‌گیرد

نخست وزیر عراق به وزیر خارجه این کشور دستور داد تا با همتای ترک خود برای فعال کردن کمیته های امنیتی و حل و فصل مشکلات امنیتی مرزی بین دو کشور گفتگو کند.

به گزارش نگاه نو به نقل از رسانه های عراق، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر این کشور در جلسه شورای امنیت ملی که با حضور وزیران ذیربط و اعضا برگزار شد، به وزیر امور خارجه ماموریت داد تا با همتای ترک خود برای فعال کردن کمیته های امنیتی و حل و فصل مشکلات امنیتی مرزی بین دو کشور ارتباط برقرار کند.

بر اساس این گزارش، در نشست یادشده، تحولات و وضعیت امنیتی عراق و تلاش‌های رسته های مختلف نیروهای امنیتی در مبارزه با بقایای گروه‌های تروریستی داعش، مبارزه با جرایم سازمان‌یافته و تعقیب قاچاقچیان مواد مخدر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این دیدار همچنین درباره توافقنامه امنیتی مشترک عراق و جمهوری اسلامی ایران در خصوص حفظ مرزهای دو کشور که پس از سفر هیات عراقی به ریاست مشاور امنیت ملی به تهران منعقد شد، بحث و تبادل نظر شد.

در بیانیه دولت عراق آمده که هماهنگی کامل امنیتی بین عراق و ایران مبتنی بر اصل حسن همجواری است و هر دو طرف اجرای مفاد توافقنامه را که شامل حفظ نوار مرزی دو کشور و جلوگیری از مظاهر مسلحانه در طول این نوار است، آغاز کرده اند.

دولت عراق بیان کرد: در چارچوب هماهنگی امنیتی با کشورهای مختلف همسایه، نخست‌وزیر به وزیر خارجه دستور داد تا با همتای ترکیه‌ای خود در خصوص فعال‌سازی کمیته‌های امنیتی دوجانبه برای رسیدگی به مشکلات امنیتی مرزها ارتباط برقرار کند.

پیشتر سفارت عراق در آنکارا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ثابت محمد العباسی» وزیر دفاع این کشور عصر چهارشنبه در رأس یک هیات عالی‌رتبه نظامی طی یک سفر رسمی بنا به دعوت یاشار گولار همتای ترکیه‌ای خود وارد آنکارا شده است.

سفر وزیر دفاع عراق به آنکارا پس از حملات هوایی ترکیه به اهداف متعلق به حزب کارگران کردستان عراق در شمال این کشور و پس از آنکه گروه پ ک ک مسئولیت عملیات تروریستی صبح یکشنبه در نزدیکی وزارت کشور ترکیه در آنکارا را برعهده گرفت، انجام شده است.

گروه «پ. ک. ک» شامگاه یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات تروریستی صبح یکشنبه در نزدیکی وزارت کشور ترکیه در آنکارا، کار این گروه بوده است.

یاشار گولار وزیر دفاع ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که همه تاسیسات متعلق به پ. ک. ک در سوریه و عراق اهداف مشروع این کشور محسوب می‌شوند.

پ. ک. ک که از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده طی حدود چهار دهه گذشته به صورت مسلحانه علیه دولت مرکزی آنکارا می‌جنگد.

درگیری‌های مسلحانه ترکیه و گروه کارگران کردستان تاکنون بیش از ۴۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

بغداد بارها حملات هوایی ترکیه در شمال عراق را محکوم کرده و «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق پیشتر در مصاحبه‌ای که با شبکه ۶۹۴ این کشور انجام داد، گفت که بغداد امیدوار است برای حل این مشکل با آنکارا به توافق برسد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز