۱۴ مهر ۱۴۰۲
کپی شد!

سی ان ان؛

کاخ سفید برای دیدار بایدن با رئیس‌جمهور چین تلاش می کند

کاخ سفید برای دیدار بایدن با رئیس‌جمهور چین تلاش می کند

کاخ سفید در تلاش است دیداری میان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در سانفرانسیسکو ترتیب دهد.

به گزارش نگاه نو، وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابع مطلع مدعی شد کاخ سفید در تلاش است دیداری میان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در سانفرانسیسکو ترتیب دهد.

طبق گزارش شبکه سی‌ان‌ان کاخ سفید در تلاش است این دیدار در حاشیه نشست سالانه سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا–پاسفیک که قرار است نوامبر سال جاری میلادی برگزار شود انجام شود.

با این حال، این دیدار نهایی نشده و احتمال وجود دارد که بنا به دلایل مختلف از جمله عدم حضور شی جین پینگ در اجلاس مذکور هرگز برگزار نشود.

با وجود این، مقام‌های آمریکایی اکنون معتقدند که در مسیر برگزاری دومین دیدار شخصی میان سران دو کشور قرار دارند. بایدن اخیرا گفت امیدوار است به زودی با شی صحبت کند.

بایدن در ماه‌های اخیر به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای بهبود روابط با پکن بعضی از مقام‌های ارشد دولت خود را عازم چین کرده اما به نوشته سی‌ان‌ان تنش‌های عمیق نظامی و اقتصادی میان دو کشور همچنان پابرجا هستند.

سران دو کشور نوامبر سال گذشته میلادی در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ با یکدیگر دیدار کرده و درباره حرکت دو طرف به سمت رابطه کم‌تنش‌تر ابراز امیدواری کردند.

با وجود این، تنش‌ها میان دو طرف از آن زمان کم نشده. آمریکا اندکی بعدتر چین را به اعزام بالن‌های جاسوسی به سمت مرزهای خود متهم کرد. چین ادعاهای واشنگتن را تکذیب کرده است.

روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده احتمال دارد وزیر خارجه چین در ماه جاری برای فراهم کردن مقدمات دیدار سران دو کشور به واشنگتن سفر کند.

این تلاش‌ها در شرایطی انجام می‌شود که دولت بایدن قرار است محدودیت‌های جدیدی برای مبادلات در زمینه صنعت نیمه هادی با چین وضع کند. این اقدام احتمالا خشم مقام‌های چین را به دنبال خواهد داشت.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز