۱۴ مهر ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اختصاصی مطرح شد؛

نکات مهمی که درباره تفاهم ایران و عربستان باید درک‌ کرد

نکات مهمی که درباره تفاهم ایران و عربستان باید درک‌ کرد

ایران و عربستان در یک شرایط کاملاً برابر و بر اساس نیازها و منافع دو کشور و درک متقابل و نیز ضرورت‌های منطقه‌ای و جهانی به یک تفاهم سیاسی دست یافتند که امید می‌رود این تفاهم سیاسی به توسعه اقتصادی و نیز استقرار امنیت در منطقه منجر شود.

به گزارش نگاه نو، تفاهم ایران و عربستان موضوعی است که می‌تواند به حجم و تراکم دخالت‌های خارجی در منطقه پایان دهد. به ویژه اینکه بسیاری از این دخالت‌های خارجی و به ویژه آمریکایی‌ها در منطقه در سایه همین شکاف‌های منطقه ای و اختلاف بین کشورها رخ می‌دهد که خود آمریکایی‌ها نقش اساسی را در آن ایفا می‌کنند.

اما‌ در ارزیابی موفقیت و ادامه این تفاهم نکات بسیار مهمی وجود دارد که باید به آن توجه کرد:

نخست اینکه تفاهم ایران و عربستان برخلاف تفاهمات گذشته یک ماندگاری بیشتری دارد که این ماندگاری بر اساس ضرورت‌های منافع ملی دو کشور و نیز شرایط و معادلات کنونی منطقه است.

دوم اینکه نباید تصور شود اکنون که ایران و عربستان به این تفاهم سیاسی خوب رسیدند هرگونه رویکردی از سوی عربستان علیه گفتمان مقاومت از سوی ایران نادیده گرفته شود یا باعث شود تهران از مواضع خود در حمایت از گفتمان مقاومت اسلامی کوتاه بیاید.

سوم این اشتباه است که تصور شود، دو کشور با این تفاهم سیاسی در همه جوانب و ابعاد و سیاست‌های داخلی و خارجی هماهنگ و همگام عمل کنند.

این ارزیابی نیز اشتباه است که تهران چشمان خود را بر روی تمام رفتار سعودی در قبال موضوعات منطقه‌ای و به ویژه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ببندد.

در عرف سیاسی باید پذیرفت که احترام تهران به تفاهم با ریاض نباید به معنای نقطه ضعف این کشور محسوب شود.

و نکته آخر اینکه بهانه‌هایی مانند عقب‌نشینی تیم فوتبال الاتحاد به بهانه نصب تندیس حاج قاسم سلیمانی و فشار تبلیغاتی نمی‌تواند این تفاهم را به عقب بازگرداند و از طرفی نمی‌تواند تهران را از مواضع اصولی خود به خاطر یک تفاهم باز دارد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز