۸ مهر ۱۴۰۲
کپی شد!

نشنال اینترست نوشت؛

دولت دوم بایدن بر افزایش شفافیت هسته ای ایران تمرکز کند

دولت دوم بایدن بر افزایش شفافیت هسته ای ایران تمرکز کند

نشنال اینترست تلاش های دولت بایدن درخصوص توافق های شفاهی با تهران و چشم پوشی بر افزایش صادرات نفتی ایران را در جهت افزایش شانس پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی دانست و اعلام کرد که درصورت پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ وی باید به دنبال افزایش شفافیت هسته ای ایران باشد.

به گزارش نگاه نو، در مقاله امروز این نشریه با اشاره به تبادل اخیر زندانیان دو کشور و انتقال دارایی های بلوکه شده ایران در بانک های کره ای به قطر، نوشت که هدف از این مراودات ایجاد تفاهم غیررسمی و تسهیل تحریم های نفتی ایران است چرا که اگر توافقی رسمی حاصل شود، کنگره قانوناً آن را بررسی خواهد کرد.

به نوشته این رسانه، این رویکرد حمایت چندانی در میان دو حزب سیاسی اصلی آمریکا ندارد؛ با این حال در نبود جایگرین های مناسب تر فرصتی در اختیار بایدن قرار می دهد که هم از افزایش بحران با ایران جلوگیری شود و هم تلاش های عربستان سعودی برای بالابردن قیمت نفت خنثی شود در غیر اینصورت احتمال پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ کاهش می یابد.

براساس این گزارش،چنین رویکردی تاثیر مثبت در خط سیر هسته ای ایران داشته و آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد که ایران شتاب تولید اورانیوم ۶۰ درصد را کاهش داده و برای جلوگیری از افزایش ذخایر خود برخی از اورانیوم ۶۰ درصد موجود را رقیق کرده است. ایران همچنین شتاب نصب سانتریفیوژهای پیشرفته را کاهش داده است. گرچه این اقدام ها زمان گریز هسته ای احتمالی ایران را افزایش نمی دهد ولی این وقفه گامی در جهت کاهش تنش هاست که درصورت تداوم مانع از بروز بحران حاد می شود.

به ادعای نویسنده این مقاله، به نظر می رسد که ایران از نیروهای تحت حمایت خود در عراق و سوریه خواسته تا حمله به نیروهای آمریکایی مستقر در این دو کشور را متوقف کنند. در چهار ماه اخیر در سوریه و در بیش از یک سال اخیر در عراق چنین حملاتی رخ نداده است. ایران با حضور نیروهای آمریکایی در این دو کشور مخالف بوده و می تواند تصمیم خود را تغییر دهد؛ با این حال تهران یک کانون بحران زای دیگر را خاموش نگه داشته است.

بیشتر بخوانید  هشدار چامسکی متفکر آمریکایی در مورد خطر جنگ هسته‌ای در جهان

این گزارش می افزاید: آمریکا نیز در اجرای تحریم های نفتی ایران مسامحه کرده و زمانی که بازار با کاهش عرضه روبروست، اجازه می دهد تا صادرات نفتی ایران افزایش یابد. گزارش تارنمای “تانکر ترَکِرز” نشان می دهد که صادرات نفت خام و مشتقات نفتی ایران در ماه اوت به نسبت به ماه پیش ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یافته و از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه به یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه رسیده است. میانگین صادرات نفتی ایران در سال ۲۰۲۲ کمتر از یک میلیون بشکه بود. تحلیلگران بر این باورند که بهای نفت خام زمینه افزایش تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه را داشته و بایدن با توجه به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نمی تواند رویکرد سختگیرانه تری در قبال ایران اتخاذ کند.

به نوشته نشنال اینترست، اگر بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ پیروز شود، ممکن است فضا برای تجدید مذاکرات بر سر برجام جدید وجود داشته باشد. پیروزی بایدن نگرانی تهران را در مورد خارج شدن دوباره واشنگتن از توافق احتمالی را کاهش می دهد. با این حال بعید است که دولت بایدن بتواند ایران را راضی به برگرداندن برنامه هسته ای خود به سطح برجام و محدودیت های پیش بینی شده در آن کند چه برسد به آنکه برخی از محدودیت های آن را به امید تنظیم توافقی “قویتر و طولانی تر” افزایش دهد.

به ادعای این نشریه، ایران اکنون کشوری در آستانه دستیابی به توانمندی هسته ای نظامی است. وضعیتی که نمی توان آن را به صورت دائمی حتی در صورت درگیری نظامی معکوس کرد. دستور کار منطقی برای دستیابی به توافق ثانویه در دوره دوم بایدن بر محور افزایش شفافیت ایران و طولانی کردن زمان گریز هسته ای آن معطوف خواهد بود تا جهان بیش از پیش اطمینان یابد که ایران تبدیل به قدرت هسته ای نشود.

بیشتر بخوانید  ایران ثابت کرده است که تسلیم منطق زور نخواهد شد

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز