۳ مهر ۱۴۰۲
کپی شد!

جوزف بورل:

کشورهای در حال توسعه به دنبال جایگزینی برای غرب هستند

کشورهای در حال توسعه به دنبال جایگزینی برای غرب هستند

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: کشورهای در حال توسعه جنوبی جهان به دنبال جایگزینی برای غرب هستند.

به گزارش نگاه نو به نقل از آسوشیتدپرس، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مطلبی که آن را در وبلاگ خود منتشر کرده است، به نتایج سفرش به نیویورک پرداخت و نوشت: قوانین حاکم بر جهان در حال فرسودگی و کشورهای در حال توسعه جنوبی جهان به دنبال جایگزینی برای غرب هستند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه ما در جهانی که به‌طور فزاینده به سمت چند قطبی شدن پیش می‌رود زندگی می‌کنیم، افزود: منطق حکم می‌کند که با افزایش تعداد بازیکنان در یک بازی، باید قواعد آن بازی تقویت شود اما با این حال ما با روندی مخالف در قوانین حاکم در عرصه جهانی مواجه هستیم.

بورل اذعان کرد: امروزه در آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه، شمال آفریقا و البته در آسیا، تقریباً همه فکر می‌کنند که جایگزین‌های قابل اعتمادی نه فقط از نظر اقتصادی بلکه از نظر فنی، نظامی و ایدئولوژیک برای غرب وجود دارد.

وی در ادامه در رابطه با تغییراتی را که مثلاً در آفریقا رخ می‌دهد و جستجوی کشورهای در حال توسعه برای «بازیگران جایگزین مدل غربی»، مدعی شد: این بازیگران جدید (جایگزین مدل غربی) از حاکمان این کشورها نمی‌پرسند که چه کسانی در زندان‌های آنها هستند و یا ثروت این کشورها به کجا می‌رود و این موضوع برای بسیاری از این حاکمان خوشایند است.

بورل با ابراز نارضایتی از محکومیت ناکافی جنگ در اوکراین از سوی کشورهای جنوبی جهان و نیز این واقعیت که برخی از کشورهای دور از اتحادیه اروپا، مناقشه اوکراین را یک مشکل نه چندان جدی می‌دانند، تاکید کرد: آنها نمی‌خواهند درگیری اوکراین بر دستور کار جهانی تسلط یابد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه با اذعان به اینکه کشورهای جنوبی جهان ارزش‌های غربی را یادگار سلطه غرب می‌دانند، اظهار کرد: این کشورها به روسیه و چین به عنوان بازیگران جدیدی نگاه می‌کنند که می‌توانند ماهیت جهانی این ارزش‌ها را به چالش بکشانند.

بورل در عین حال اعتراف می‌کند که حتی خود غرب نیز همیشه از قوانینی که سعی در محافظت از آنها دارد، پیروی نمی‌کند.

وی در ادامه با ابراز نگرانی از اینکه با کنار گذاشتن توانایی جمعی برای تعیین قوانین جهانی، هر کس هر کاری را که می‌تواند یا آن‌طور که می‌خواهد انجام می‌دهد، ادامه داد: این چند قطبی جدید به فقدان اجماع بین‌المللی تقریباً در همه مسائل منجر خواهد شد.

بورل به ویژه در مورد اینترنت ابراز نگرانی کرد، جایی که به گفته او، روسیه و چین می‌توانند استانداردهای خود را تحمیل کرده و در دنیای سایبری شکاف ایجاد کرده و آن را تقسیم کنند.

دیپلمات ارشد اروپایی در پایان با ابراز نگرانی از اینکه فقدان قوانین و ناتوانی بازیگران مسلط عرصه بین‌الملل در توافق بر سر مسائل جهانی بی شک به ایجاد شکاف در نظم جهانی و تشکیل بلوک‌های رقیب در حوزه امنیت، فناوری و اقتصاد منجر خواهد شد، خواستار جلوگیری از وقوع این امر شد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز