۲۹ شهریور ۱۴۰۲
کپی شد!

دیپلمات ارشد چین:

روابط پکن-مسکو باثبات و خدشه ناپذیر است

روابط پکن-مسکو باثبات و خدشه ناپذیر است

دیپلمات ارشد چینی در هجدهمین نشست مشورتی راهبردی دو کشور با مقام ارشد روسی بر ثبات و خدشه ناپذیری روابط دو کشور تاکید کرد.

به گزارش نگاه نو به نقل از گلوبال تایمز، هجدهمین نشست مشورتی راهبردی روسیه و چین با حضور وانگ یی دیپلمات ارشد چین و نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه در مسکو برگزار شد. دو طرف با تبادل دیدگاه ها درباره بسیاری مسائل بر تقویت همکاری راهبردی دوجانبه و اعتماد متقابل تاکید کردند.

کارشناسان چینی معتقدند تبادلات سازماندهی شده میان روسیه و چین درباره مسائل امنیتی استراتژیک نشان دهنده ثبات و تداوم روابط روسیه و چین است که به ثبات جهانی در برابر شرایط پیچیده بین المللی که مملو از عدم قطعیت و تردید است می انجامد.

وانگ یی وزیر خارجه چین گفت روابط چین و روسیه با پشت سرگذاشتن آزمایش تغییرات بین المللی به پیشرفت سالم و باثبات ادامه می دهد. همکاری راهبردی میان دو کشور پیوسته غنی شده است و کیفیت همکاری عملی رو به پیشرفت است. چین و روسیه به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و کشورهایی مسئول با یکدیگر در سطح بین المللی همکاری و به شکل مشترک از چندجانبه گرایی دفاع و در برابر اقدامات قدرت های زورگو مخالفت می کنند.

وی همچنین مکانیسم مشورت امنیتی راهبردی روسیه و چین به عنوان بخش مهمی از شراکت جامع راهبردی در همکاری در فصل جدید میان دو کشور را نشان دهنده عمق اعتماد سیاسی مشترک خواند. از زمان ایجاد این مکانیسم دو طرف ارتباطی نزدیک و تقابلی مثبت داشتند که به شکلی موثر از منافع مشترک شان حفاظت می کند و خرد و قدرتی را به ثبات استراتژیک جهانی تزریق و مسائل مهم منطقه ای را حل و فصل می کند. حمایت قاطع مشترک درباره مسائلی که منافع مهم یکدیگر است نشانگر اهمیت شراکت جامع استراتژیک است.

این مقام چینی خاطر نشان کرد چین خواستار همکاری با روسیه در جهت کارآمدی این مکانیسم برپایه اجماعی مهم از سوی سران دو کشور است که به همکاری بیشتر برای امنیت ملی و ارتقای صلح و ثبات جهانی منجر خواهد شد.

نیکلای پاتروشف نیز تاکید کرد از آغاز سال جاری میلادی روابط روسیه و چین به شکلی پایدار رو به همکاری عملگرایانه و پیشرفت است. ووی افزود با توجه به تغییرات پرسرعت در شرایط امنیتی بین المللی و چالش های مداوم روابط چین و روسیه دچار تاثیر و یا دخالتی به واسطه عوامل خارجی نشده اند و این دو کشور به استقلال و تقویت همکاری استراتژیک پایبندند. روسیه قاطعانه از موضع صحیح چین درباره مسئله تایوان و موضوعات مرتبط با شینجیانگ، تبت و هنگ کنگ حمایت و با دخالت غرب در مسائل داخلی چین مخالفت می کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز