۲۹ شهریور ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

معرفی شهید آرمان علی‌وِردی

معرفی شهید آرمان علی‌وِردی

شهید آرمان علی‌وِردی طلبه اهل تهران است که از سوی برخی اغتشاشگران در ناآرامی‌های پاییز سال ۱۴۰۱ شکنجه و کشته شد. پخش فیلم‌های شکنجه او از سوی ضاربان و بی‌دفاع بودن وی بین آنها، باعث ایجاد حس همدردی بین بخشی از ایرانیان شد.

به گزارش نگاه نو، سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، کشته شدن علی‌وردی را به‌دلیل تحریک و آموزش رسانه‌های غربی دانست. چهارده نفر از عاملان اصلی قتل وی دلیل حمله خود را تأثیر پذیرفتن از فضای مجازی عنوان کردند.

علی‌وردی متولد ۱۳ تیر سال ۱۳۸۰ در تهران است. او در رشته مهندسی عمران در دانشگاه پذیرفته شد و به‌گفته پدرش پس از یک سال تحصیل، به دلیل علاقه به درس‌های حوزه، از دانشگاه انصراف داد و وارد حوزه علمیه شد. وی قبل از شهادت، تحصیلات حوزوی را در مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی در تهران در پایه سوم می‌گذراند.

آرمان آن‌قدر مظلومانه به شهادت رسید که فیلم‌های شهادتش دل هر انسانی را می‌رنجاند، شهیدی که رهبر معظم انقلاب اسلامی او را «آرمان عزیز» نامیدند. شهید آرمان علی‌وردی یکی جان‌فداهایی است که به طرز فجیعی نه در جبهه‌ها، بلکه در دل کوچه‌پس‌کوچه‌های همین تهران توسط اغتشاشگران به شهادت رسید.

شهید «آرمان علی‌وردی» اهل محله آذربایجان واقع در بزرگراه شهید نواب صفوی بود. پدر و مادرش از چهار سالگی او را در کلاس‌های قرآن ثبت‌نام کردند. آرمان از همان دوران، یک بچه با جرأتی بود و همه کارهایش را خودش انجام می‌داد.

آرمان در مدتی که طلبه حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی (ره) بود، با تعدادی از طلاب در یک کانون قرآنی فعالیت‌های قرآنی داشت و مدتی هم در کار‌های جهادی شرکت کرد مثلاً در ماجرای سیل «پلدختر» به‌همراه گروه‌های جهادی به خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان پرداخت.

وی همچنین مسئولیت هیئت شباب‌المهدی (عج) را برعهده داشت و در زمینه ورزشی نیز در رشته‌هایی نظیر کشتی و فوتبال فعالیت می‌کرد. آرمان پرسپولیسی بود و قبل از دوران طلبگی‌اش برای تماشای بازی‌های پرسپولیس به ورزشگاه می‌رفت.

آرمان در رفتار و منش خود اعتقاد زیادی به آثار علما خصوصاً رهبر معظم انقلاب اسلامی داشت و در کتاب‌هایی که مطالعه می‌کرد نیز بر این موضوع اهتمام داشت.

وی از لحاظ علمی بچه درس‌خوانی بود و در میان جمع دوستان خود نیز یک انسان بامحبت و صاف و ساده و بدون نقصی بود. وقتی دوستانش درباره شهادت صحبت می‌کردند، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که آرمان شهید شود؛ چرا که کاملاً عادی و ساده رفتار می‌کرد.

علی‌وردی در ۴ آبان سال ۱۴۰۱ش در شهرک اکباتانِ تهران از سوی برخی اغتشاشگران ربوده شد و پس از شکنجه و ضرب و شتم با ضربات چاقو و سنگ در کنار خیابان رها شد.

او به بیمارستان بقیهالله منتقل شد و به دلیل شدت خون‌ریزی در ۶ آبان ۱۴۰۱ش در ۲۱ سالگی درگذشت. دلیل ربوده شدن و شکنجه علی‌وردی را، ظاهر او دانسته‌اند. علی‌وردی هنگام حضور در اغتشاشات سلاح گرم یا سردی به همراه نداشت. گفته شده در حین شکنجه از او خواستند به سید علی خامنه‌ای اهانت کند، ولی او نپذیرفت.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز