۲۸ شهریور ۱۴۰۲
کپی شد!

به قلم‌ سردبیر؛

یادداشت کوتاه دقیقه نودی برای کاپیتان کاخ سفید!

یادداشت کوتاه دقیقه نودی برای کاپیتان کاخ سفید!

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران روز گذشته برای دومین بار راهی نیویورک شد تا در هفتاد و هشتمین اجلاس سران مجمع عمومی حضور یابد و سخنرانی کند.

به گزارش نگاه نو، آگاهان از مناسبات جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده به خوبی می دانند که سفر روسای جمهور ایران به آمریکا همواره نگاهی به روابط پر تنش دو کشور دارد و روسای جمهور در کاخ سفید نیز همواره برای مواجهه و برقراری ارتباط با ریس جمهور ایران تلاش داشته اند و این در حالی است که برخی از جریانات نفرت پراکن نظیر MK0 و گروه ها و لابی های فشار وابسته به اسراییل سعی دارند تا با فضاسازی مغرضانه دامنه تنش بین دو کشور را افزایش دهند.

در سال گذشته همزمان با نخستبن حضور ابراهیم ریسی در نیویورک روند میزبانی از ایشان در سازمان ملل به نحوی رقم خورد که وی به رغم دیوار بلند بی اعتمادی بین دو کشور، نیویورک را در حالی ترک کرد که همانجا تصمیم گرفت در سال ۲۰۲۳ مجددا در اجلاس حضور یابد.

اگرچه ملت و رهبری ایران و ریس جمهور از عملکرد دولتهای آمریکا نسبت به ملت ایران در قبل و پس از انقلاب معترض هستند و هنوز از اقدام تروریستی دولت ترامپ در ترور ژنرال قاسم سلیمانی سخت برآشفته هستند، اما در طی یک سال گذشته به طرق مختلف دیالوگ های بین دو کشور صورت گرفته که مهمترین آن انعطاف بشر دوستانه ایران در موافقت با آزاد سازی پنج نفر از متهمین ایرانی آمریکایی بوده است.

این رفتار مبتنی بر تلاش‌ های تهران با موافقت و تدبیر ریس جمهور حاصل شده و نشان می دهد که می توان در راستای حفظ و تامین منافع دو ملت حتی در فضای انسداد روابط نیز اقدامات سازنده انجام داد.

بیشتر بخوانید  واشنگتن ۱۵ سال از رقابت هسته‌ای با چین عقب است

این در حالی است که گروه های فشار در این ایام سعی دارند تا با عملیات روانی و تبلیغاتی منفی و مصادف با حضور هیات ایرانی در نیویورک مانع از اتخاذ تدابیر تنش زدا از جانب دولت ایالات متحده نسبت به ایران شوند که نمونه آن تحریم برخی از نهادهای ها و اشخاص در ایران و اقدام تبلیغاتی غیر سازنده نسبت به نمایندگی ج.ا.ا در U N و هیات اعزامی عالیرتبه ایران است.

اگر دولت جو بایدن در پی آن است تا در بازی آخر حضور در کاخ سفید به نحوی از حجم مشکلات خود با ایران بکاهد و در مناسبات خصمانه دو کشور نقطه عطف مثبت تاریخی ایجاد کند تا بتواند در انتخابات آتی ریاست جمهوری نسبت به جناح محافظه کار رقیب حرفی برای زدن داشته باشد، بهتر است از فرصت حضور ریس جمهور ایران استفاده مطلوب را ببرد و بازی برد- برد دو طرف را در دقیقه نود مدیریت و تثبیت کند.

محمدعلی صنوبری

سردبیر نگاه نو

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز