۲۷ شهریور ۱۴۰۲
کپی شد!

امروز دوشنبه؛

اوکراین و روسیه در دادگاه لاهه روی در روی هم قرار می‌گیرند

اوکراین و روسیه در دادگاه لاهه روی در روی هم قرار می‌گیرند

روسیه و اوکراین از امروز در دیوان بین‌المللی دادگستری، دادگاه عالی سازمان ملل، درباره ادعای مسکو مبنی بر نسل‌کشی در شرق اوکراین رو در روی هم قرار می‌گیرند.

به گزارش نگاه نو، روسیه و اوکراین از امروز دوشنبه (۱۸ سپتامبر، ۲۷ شهریور) در دیوان بین‌المللی دادگستری درباره ادعای مسکو مبنی بر نسل‌کشی در شرق اوکراین که روسیه از دلایل حمله به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ عنوان کرده، به مصاف هم می‌روند.

به گزارش «کی‌یف پست»، نمایندگان دو کشور در کاخ مجلل صلح در لاهه بر سر این که آیا دادگاه صلاحیت صدور دستور توقف اقدام نظامی روسیه را دارد یا خیر، رو در روی هم قرار خواهند گرفت.

به نوشته این گزارش، زمانی که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دستور حمله سال گذشته را داد، بخشی از استدلال او این بود که مردم جمعیت روسیه در شرق اوکراین در معرض قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف بوده‌اند.

دو روز بعد از حمله، اوکراین به دادگاه لاهه شکایت کرد و این موضوع را رد و استدلال کرد استفاده روسیه از نسل‌کشی به عنوان بهانه برخلاف کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ سازمان ملل بوده است. در مارس ۲۰۲۲ دیوان بین المللی دادگستری به روسیه دستور داد فوراً اقدام نظامی خود را متوقف کند.

اما این حکم بدوی بود و انتظارها درباره این که این دادگاه در واقع صلاحیت حکم دادن درباره محتوای این موضوع را دارد یا خیر باقی ماند. تصمیمات این دادگاه الزام آور است، گرچه نیرویی برای اجرای آن‌ها وجود ندارد.

روسیه می‌گوید دیوان بین‌المللی دادگستری صلاحیت قضایی ندارد زیرا پرونده اوکراین خارج از حوزه کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل است. امروز دوشنبه روسیه استدلال خود را شرح خواهد داد و اوکراین سه‌شنبه پاسخ خواهد داد.

به گزارش رسانه اوکراینی، اولین بار است که نماینده روسیه در این پرونده در دادگاه استدلال می‌کند و قبلاً گفته بود زمان کافی برای آماده‌سازی استدلال خود ندارد.

بیش از ۳۰ کشور–همه متحدان غربی اوکراین–هم این شانس را خواهند داشت در حمایت از کی‌یف اظهاراتی ارائه کنند. پیش‌تر، دادگاه لاهه پیشنهاد ایالات متحده برای پیوستن به این پرونده را رد کرد.

این دادگاه بعد از جنگ جهانی دوم برای رسیدگی به اختلافات بین کشورهای عضو سازمان ملل زمانی که خودشان نمی‌توانند مسائل را حل کنند، ایجاد شد. احتمال دارد ماه‌ها طول بکشد تا درباره داشتن صلاحیت در این پرونده تصمیم‌گیری کند.

این دادگاه همچنین به پرونده مجزایی که اوکراین تشکیل داده رسیدگی می‌کند که در آن ادعا شده روسیه از جدایی‌طلبان در شرق اوکراین سالها قبل از آغاز درگیری‌های در فوریه ۲۰۲۲ حمایت می‌کرده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز