۲۵ شهریور ۱۴۰۲
کپی شد!

میخائیل اولیانوف:

تصمیم تروئیکا در مورد بندهای غروب آفتاب برجام، غیرسازنده و تنش‌زا است

تصمیم تروئیکا در مورد بندهای غروب آفتاب برجام، غیرسازنده و تنش‌زا است

رئیس هیات روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها، تصمیم سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان را برای حفظ تحریم‌های موشکی که باید در چارچوب توافقات سال ۹۴ یک ماه دیگر منقضی شود، غیرسازنده و تنش‌زا خواند.

به گزارش نگاه نو، میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزدسازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تروئیکا سعی دارد تصمیم خود را با این جمله توجیه کند که ایران به گسترش برنامه هسته‌ای خود، فراتر از محدودیت‌های تعیین شده در برجام و بدون هیچ‌گونه توجیه غیر نظامی معتبر، ادامه داده است. اما ما معتقدیم که این یک تفسیر نادرست از واقعیت است.

وی با بیان اینکه پیش‌نویس توافق برای ازسرگیری اجرای برجام در اوت ۲۰۲۲ «تقریباً به طور کامل مورد موافقت قرار گرفت» افزود که طبق این سند تمامی تحریم‌های ایالات متحده که با برجام مغایرت دارند رفع می‌شود و برنامه هسته‌ای ایران به محدودیت‌های تعیین شده در توافقنامه اولیه سال ۲۰۱۵ باز می‌گردد.

سفیر روسیه با اشاره به این نکته که تهران بارها آمادگی خود را برای جمع‌بندی مذاکرات وین «به‌منظور اجرای عملی برجام» اعلام کرده است افزود: اما برخلاف آن، به نظر می‌رسد که تروئیکا و ایالات متحده عجله‌ای برای بازگشت به میز مذاکره و جمع‌بندی توافق ندارند.

اولیانوف با طعنه به ادعای نخ‌نمای تروئیکا درباره یافتن راه‌حل دیپلماتیک در مورد برجام گفت: در این صورت، انگلیس، فرانسه و آلمان باید بلافاصله و بدون پیش شرط به مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام بازگردند.

سه کشور اروپایی عضو برجام روز پنجشنبه اعلام کردند که تحریم‌های موشکی علیه ایران را که باید در چارچوب بندهای غروب آفتاب برجام در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ برداشته شود، رفع نخواهند کرد.

طبق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که حدود ۸ سال پیش برای تأیید برجام صادر شد، محدودیت‌های اعمال‌شده این سازمان در خصوص فعالیت‌های مربوط به موشک‌هالی بالیستیک ایران اکتبر ۲۰۲۳ منقضی خواهند شد. اما مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که تروئیکا طی نامه‌ای به وی در کسوت هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام اعلام کردند که تحریم‌ها را حفظ خواهند کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز