۲۳ شهریور ۱۴۰۲
کپی شد!

نیویورک تایمز:

روسیه توانسته است تحریم‌ها را بی اثر کند

روسیه توانسته است تحریم‌ها را بی اثر کند

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که روسیه توانسته است با غلبه بر تحریم‌ها تولیدات سلاح خود را به هفت برابر غرب برساند.

به گزارش نگاه نو، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز امروز (چهارشنبه) در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی، اروپایی و اوکراینی نوشت که روسیه توانسته با غلبه بر تحریم‌های کشورهای غربی، میزان تولید موشک‌ها و مهمات نظامی خود را به سطح قبل از جنگ برساند.

به نوشته این روزنامه، افزایش تولید موشک‌ در روسیه، طی ماههای آتی اوکراین را در معرض حملات گسترده قرار خواهد داد. مقامات آمریکایی می‌گویند که در آغاز حمله روسیه به اوکراین، به دلیل تحریم‌ها روسیه مجبور شد تا روند تولید موشک خود را به شکل قابل توجهی تا شش ماه کاهش دهد.

نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی که خواستار عدم افشای نامشان شده بودند، نوشت: «اما با پایان سال ۲۰۲۲، صنایع نظامی روسیه بار دیگر بهبود یافت و روسیه در کمتر از یک سال از آغاز عملیات نظامی، تجارت در بخش‌های حیاتی صنایع نظامی را با هدایت آن از طریق کشورهایی مانند ارمنستان و ترکیه بازسازی کرده است».

در ادامه این گزارش آمده است که سازمان‌های آمریکایی و اروپایی تلاش دارند در همکاری با یکدیگر جلوی صادرات میکروچیپ‌ها به روسیه را بگیرند، اما از آن‌جایی که این اقلام از طریق کشورهایی که با مسکو در ارتباط هستند، به روسیه صادر می‌شود، به سختی می‌توان مانع رسیدن آن‌ها به روسیه شد.

به نوشته این روزنامه، مقامات روسی اقتصاد خود را به گونه‌ای تغییر داد‌ه‌اند که بر تولیدات دفاعی متمرکز شده است و در نتیجه تولیدات نظامی افزایش یافته است. در این راستا یک مقام ارشد نظامی غربی به نیویورک تایمز گفت: «قبل از جنگ، روسیه می‌توانست سالانه ۱۰۰ تانک بسازد، اکنون ۲۰۰ تانک تولید می‌کند».

مقامات غربی همچنین بر این باورند که روسیه در مسیر ساخت سالانه دو میلیون گلوله توپ قرار دارد که دو برابر میزان تخمین زده شده توسط سرویس‌های اطلاعاتی غربی قبل از عملیات در اوکراین است.

به نوشته این روزنامه، روسیه امروز بیشتر از آمریکا و کشورهای اروپایی در مجموع مهمات تولید می‌کند. یک مقام نظامی وزارت دفاع استونی به نام «کاستی سالم» در این باره به نیویورک تایمز گفت که تولید مهمات فعلی در روسیه هفت برابر بیشتر از تولیدات غرب است.

او افزود: «هزینه‌های تولید در روسیه نیز بسیار کمتر از هزینه‌های تولید در غرب است، به عنوان مثال، ساخت یک گلوله توپ ۱۵۵ میلی متری برای یک کشور غربی بین ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار هزینه دارد، در حالی که برای روسیه حدود ۶۰۰ دلار هزینه دارد تا یک گلوله توپ ۱۵۲ میلی متری مشابه را تولید کند».

در این راستا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که این کشور در حال تلاش برای ساخت سلاح ویژه با ویژگی‌های متمایز است که می‌تواند امنیت را در هر کشوری تضمین کند، به گفته او این سلاح‌ها شامل لیزر، فرا صوت، فرکانس رادیویی و غیره است.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه نیز پیش از این گفته بود که نرخ تولید موشک، مهمات توپخانه، تانک و کامیون‌های زرهی و پهپادها در پی تحریم‌های غرب افزایش یافته است. به گفته او تحریم‌ها انگیزه بیشتری به توسعه صنایع نظامی برای رهایی از واردات به شرکت‌های روسی داده است.

این در حالی است که رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که به اذعان کاخ سفید، واشنگتن تا کنون بیش از ۱۱۱ میلیارد دلار در جنگ اوکراین هزینه کرده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز