۱۹ شهریور ۱۴۰۲
کپی شد!

اردوغان به السیسی:

روابط ما وارد دوره جدیدی شده است

روابط ما وارد دوره جدیدی شده است

رئیس‌جمهور ترکیه با همتای مصری در حاشیه نشست گروه ۲۰ دیدار کرد؛ دیداری که مقام‌های ارشد وزارت خارجه و اطلاعاتی دو کشور هم در آن حضور داشتند.

به گزارش نگاه نو، فخرالدین آلتون مدیر ارتباطات دفتر ریاست جمهوری ترکیه در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) توضیحاتی درباره دیدار پشت درهای بسته رجب طیب اردوغان و عبدالفتاح السیسی در حاشیه نشست گروه ۲۰ به میزبانی دهلی نو ارائه داد؛ نشستی که روز یکشنبه (امروز) روز پایانی آن بود.

عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر هر چند کشورش عضو گروه ۲۰ نیست اما به دعوت هند به عنوان «مهمان ویژه» در این اجلاس حضور یافت.

به روایت مدیر ارتباطات دفتر اردوغان، در این دیدار «روابط دوجانبه ترکیه و مصر، تلاش برای افزایش حجم تجارت، همکاری‌های جدید در زمینه انرژی و مسائل منطقه و جهانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت».

به گفته این مقام دفتر ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان با اشاره به اینکه روابط دوجانبه با مصر با تعیین متقابل سفیر وارد دوره جدیدی شده است، ابراز امیدواری کرد که روابط دوجانبه هر چه زودتر به سطحی که شایسته آن است برسد.

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه حمایت دولت مصر از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های ترکیه‌ای ضروری است، تاکید کرد که آنکارا و قاهره به احیای همکاری در زمینه گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی)، انرژی هسته‌ای، فرهنگ و آموزش اهمیت می‌دهند.

«هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه، ابراهیم کالین مدیر سازمان اطلاعات ملی این کشور به همراه «سامح شکری» وزیر خارجه و «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر هم در دیدار دوجانبه اردوغان و السیسی حضور داشتند.

دولت هند به عنوان میزبان نشست گروه ۲۰ در دهلی نو، سران برخی کشورها را که عضو این گروه نبودند به این نشست دعوت کرد و با همین دعوت، روسای مصر، بنگلادش، هلند، نیجریه، عمان، سنگاپور، اسپانیا و امارات عربی متحده و موریتانی در این نشست حاضر شدند.

دیدار رؤسای جمهور ترکیه و مصر در شرایطی انجام شده که دو کشور در ماه جولای روابط دیپلماتیک را از سر گرفته و سفیر تعیین کردند. تا قبل از آن، به دلیل تنش‌ها در روابط آنکارا و قاهره، روابط مصر و ترکیه از سال ۲۰۱۳ در سطح کاردار بود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز