۱۹ شهریور ۱۴۰۲
کپی شد!

شورای نظامی نیجر:

فرانسه برای دخالت نظامی در کشور ما آماده می‌شود

فرانسه برای دخالت نظامی در کشور ما آماده می‌شود

شورای نظامی نیجر با اشاره به رصد تحرکات اخیر فرانسه در برخی کشورهای غرب آفریقا، از تدارک و برنامه‌ریزی پاریس برای دخالت نظامی در نیجر خبر داد.

به گزارش نگاه نو، شورای نظامی نیجر، که از ۲۶ جولای (۲۰۲۳) با خلع رئیس‌جمهور و منحل کردن پارلمان، قدرت را در این کشور آفریقایی به دست گرفته است، فرانسه را به استقرار نیرو در تعدادی از کشورهای غرب آفریقا و تدارک برای حمله به نیجر با همکاری شماری از کشورهای عضو جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) متهم کرد.

سرهنگ «آمادو عبدالرحمن» از اعضای شورای نظامی نیجر، امروز (یکشنبه، ۱۰ سپتامبر) طی بیانیه‌ای که از طریق تلویزیون ملی نیجر پخش شد، گفت: «فرانسه همچنان به استقرار نیروهای خود در برخی از کشورهای اکواس در چارچوب تدارک و آمادگی برای تجاوز به نیجر که با همکاری جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا برنامه‌ریزی کرده، ادامه می‌دهد».

شورای نظامی نیجر اعلام کرد که از اول سپتامبر، استقرار «دو فروند هواپیمای ترابری نظامی A-۴۰۰M و یک هواپیمای دورنیه ۳۲۸ در چارچوب تقویت نیروها در ساحل عاج» و نیز استقرار «دو بالگرد چند مأموریتی سوپر پوما» و «حدود ۴۰ خودروی زرهی» در کندی و مالانویل در بنین را رصد کرده است.

سرهنگ آمادو عبدالرحمن افزود: «در هفتم سپتامبر ۲۰۲۳ نیز یک کشتی نظامی فرانسه در کوتونو (بنین) لنگر انداخت که حامل نیرو و تجهیزات نظامی بود. حدود ۱۰۰ عملیات هواپیماهای باری نظامی و انتقال مقادیر زیادی تجهیزات نظامی در سنگال، ساحل عاج و بنین نیز رصد شده است. همه این مانورها، با هدف موفقیت دخالت نظامی در کشورمان صورت می‌گیرد».

این در حالی است که شنبه (دیروز، ۹ سپتامبر)، وزارت خارجه فرانسه حرکت به سوی دخالت نظامی در نیجر را رد کرد و سخنگوی آن اعلام کرد که پاریس از طرح‌های ابتکاری و تلاش‌های منطقه‌ای برای حل بحران و بازگشت قانون به نیجر حمایت می‌کند.

روابط میان نیجر و فرانسه از زمان کودتای نظامی در نیجر و برکناری «محمد بازوم» رئیس‌جمهور که روابط حسنه‌ای با پاریس داشت، دچار تنش شده است. اکواس از همان ابتدا، به دخالت نظامی و مسلحانه در صورت شکست مذاکرات تهدید کرد. گزینه‌ای که فرانسه از آن حمایت کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز