۱ شهریور ۱۴۰۲
کپی شد!

کاخ سفید:

برای صلح ریاض و تل‌آویو راه زیادی باقی است

برای صلح ریاض و تل‌آویو راه زیادی باقی است

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری گفت که عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی قریب‌الوقوع نیست.

به گزارش نگاه نو، روزنامه صهیونیستی «جروزالیم پست» اعلام کرد: سالیوان در پاسخ به این سؤال که آیا به زودی توافق بین ریاض و تل‌آویو اعلام خواهد شد، گفت: «هنوز راههایی برای عبور وجود دارد. اما صلح بین اسرائیل و عربستان سعودی یک توافق بزرگ خواهد بود». وی ادامه داد که هنوز «موضوعات فنی زیادی» برای مذاکره بین سه طرف آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی وجود دارد.

پیش از این نیز، یکی از سخنگوهای وزارت خارجه آمریکا بعد از دیدار «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا با «ران درمر»، وزیر امور راهبردی تل‌آویو به این روزنامه عبری گفت: اسرائیل و عربستان سعودی به دستیابی به توافق عادی‌سازی نزدیک نیستند.

سالیوان در بخش‌هایی از کنفرانس خبری خود در خصوص درخواست ریاض برای حمایت آمریکا از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای این کشور گفت که خواهان شنیدن موضع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

اظهارات سالیوان در شرایطی مطرح می‌شود که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا همزمان با برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض، با عربستان سعودی برای محدود کردن روابط با چین و همچنین پایین نگه داشتن قیمت نفت مذاکره کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که عربستان سعودی به دنبال ضمانت‌های امنیتی از واشنگتن به همراه حمایت این کشور از غنی‌سازی اورانیوم در عربستان سعودی و همچنین واگذاری امتیازاتی از سوی صهیونیست‌ها به فلسطینیان است.

طبق این گزارش، همچنین روز گذشته، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی با هیأتی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا تحت رهبری «جو ویلسیون» رئیس کمیته فرعی غرب آسیا، شمال آفریقا و آسیای مرکزی از ایالت کارولینای جنوبی دیدار و گفتگو کرد.

دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی گزارش کرد که طرفین درباره فرصت‌های صلح در غرب آسیا و همکاری رژیم صهیونیستی و آمریکا در زمینه هوش مصنوعی گفتگو کردند.

مقام‌های صهیونیست با درخواست عربستان سعودی برای گسترش برنامه هسته‌ای مخالفت کرده‌اند به طوری که پیش از این، دفتر نتانیاهو گزارش داد که «تل‌آویو موافق گسترش برنامه هسته‌ای در هیچ یک از کشورهای همسایه نیست».

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز