۱ شهریور ۱۴۰۲
کپی شد!

رئیس‌جمهوری چین:

هژمونیسم در ذات ما نیست

هژمونیسم در ذات ما نیست

«شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین با بیان اینکه این کشور علاقه‌ای به رقابت با قدرت‌های بزرگ ندارد، تاکید کرد: هژمونیسم در ذات ما نیست و پکن هیج انگیزه و علاقه ای برای وارد شدن به میدان رقابت قدرت ندارد.

به گزارش نگاه نو به نقل از خبرگزاری شینهوا چین، «وانگ ونتائو» وزیربازرگانی چین در نشست تجاری «بریکس-۲۰۲۳» متن سخنرانی «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین را قرائت کرد. در بخشی از سخنرانی شی تاکید شده است: هژمونیسم و سلطه جویی در ذات چین نیست و پکن هیج انگیزه و علاقه ای برای وارد شدن به میدان رقابت قدرت ندارد.

وی افزود: چین در سمت درست تاریخ ایستاده و به سیاست خارجی مستقل و صلح آمیز ادامه خواهد داد. شی خاطرنشان کرد: چین به عنوان یک کشور در حال توسعه و عضوی از کشور های جنوب جهانی، مانند سایر کشورهای در حال توسعه دارد و آینده مشترکی را با آنها دنبال می کند.

وی افزود: پکن قاطعانه از منافع مشترک کشورهای در حال توسعه حمایت کرده و صدای بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه در امور جهانی خواهد بود. چین و روسیه دوکشور تحریم شده توسط آمریکا، مایل بر گسترش بریکس برای مقابله با سلطه غرب برای نهاد و امور بین المللی هستند.

عربستان سعودی، اندونزی، ایران، آرژانتین و مصر از جمله کشورهایی هستند که تمایل خود را برای پیوستن به این بریکس که مجموعه ای از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی که بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان و بیش از ۲۵ درصد اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهند، اعلام کرده‌اند.

پانزدهمین نشست سران بریکس از روز ۳۱ مرداد ماه در آفریقای جنوبی آغاز شده و قرار است آیت الله رییسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، فردا (پنجشنبه) به این نشست که تا چهارم شهریور ماه ادامه دارد، بپیوندد. نشست جاری بریکس به شکل اساسی بر روی کاهش تکیه کشورهای عضو به دلار تمرکز دارد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز