۳۰ مرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

نیویورک تایمز گزارش داد؛

نگرانی اروپا از احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات

نگرانی اروپا از احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات

پیش‌بینی‌ها درباره احتمال بازگشت «دونالد ترامپ» به ریاست جمهوری آمریکا، نگرانی بسیاری از مقام‌های اروپایی درباره انسجام سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و روند جنگ اوکراین را در پی داشته است.

به گزارش نگاه نو به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، برای بسیاری از مقام‌های اروپایی، فکر کردن به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا بسیار ناراحت کننده است؛ آن هم زمانی که پیش‌بینی‌ها درباره اینکه او با کسب نامزدی جمهوری‌خواهان دوباره به کاخ سفید برگردد، موضوع اصلی بحث‌ها شده است.
دیپلمات اتحادیه اروپا استیون اورتز که قرار است به زودی مدیر موسسه مطالعات امنیتی اتحادیه اروپا شود، گفت: این موضوع که مجبوریم دوباره با ترامپ روبه‌رو شویم تا حدی وحشتناک است؛ با توجه به نقش بزرگ ایالات متحده در امنیت اروپا، اکنون باید بار دیگر به این فکر کنیم که بازگشت ترامپ برای سیاست ما، دفاع اروپا و برای اوکراین به چه معناست.
توماس کلاین بروکف یکی از مقام‌های سابق دولت آلمان که اکنون با صندوق مارشال آلمان در برلین همکاری دارد، گفت: دور دوم ریاست جمهوری ترامپ نسبت به دور اول، متفاوت و بسیار بدتر خواهد بود، او اکنون خشمگین است و تجربه بیشتری نیز دارد.
نیویورک تایمز نوشت: این بحث‌ها درباره احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید به این دلیل افزایش یافته که با وجود حمله طرفداران ترامپ در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۷ دی ۱۳۹۹) به ساختمان کنگره و تلاش ترامپ برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ و نیز کیفرخواست‌های مختلفی که با آن روبه‌رو است، وی از رقبای خود برای نامزدی جمهوری‌خواهان جلوتر است و در نظرسنجی‌های اولیه، رقابت تنگاتنگی با جو بایدن دارد.
بر پایه این گزارش، دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود تهدید کرد که از ناتو خارج می‌شود و کمک‌ها به اوکراین را متوقف کرد. وی دستور خروج هزاران نیروی آمریکایی از آلمان را صادر کرد، اقدامی که توسط رئیس جمهور بعدی لغو شد و همچنین با تحسین درباره ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه صحبت می‌کرد.
این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: موضوع تعهد آمریکا امروز با وجود درگیری‌ها میان اروپا و روسیه بر سر اوکراین و تهدیدهای غیرمستقیم پوتین درباره سلاح‌های هسته‌ای و احتمال گسترش جنگ، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. همچنین به تازگی دونالد ترامپ گفته که جنگ را یک روزه تمام می‌کند و به نظر می‌رسد این کار با وادار کردن اوکراین به دادن امتیازات ارضی انجام شود.
ایوو دالدر سفیر سابق آمریکا در ناتو با اشاره به شک و تردیدهایی که ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود درباره انسجام ناتو مطرح می‌کرد، گفت: بازگشت او به عنوان رئیس جمهور «می تواند به معنای پایان کار این ائتلاف باشد».
دالدر درباره گفتگویی که با اروپایی‌ها داشته، توضیح داد: آنها به شدت در مورد انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا و اینکه چه تاثیری بر ائتلاف [ناتو] می‌گذارد، نگران هستند. نیویورک تایمز نوشت: همچنین این نگرانی وجود دارد که پیروزی ترامپ بتواند جان دوباره‌ای به نیروهای ضد دموکراسی در اروپا بدهد.
بر اساس نظرسنجی آسوشیتدپرس و مرکز ملی افکارسنجی، تقریبا دو سوم جمهوریخواهان یعنی ۶۳ درصد در حال حاضر می‌گویند که تمایل دارند رئیس جمهوری سابق آمریکا دوباره این سمت را به عهده بگیرد. نتایج تازه‌ترین نظرسنجی که ۱۴ مرداد ماه منتشر شد، نشان می‌دهد که حدود نیمی از جمهوریخواهان در صورتی که ترامپ محکوم شود، به او رای نمی‌دهند و این هشداری جدی از مشکلات حقوقی او در نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده محسوب می‌شود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز