۲۹ مرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

تحلیل «الشرق الاوسط» از «آسان‌ترین مذاکره بین ایران و عربستان»

تحلیل «الشرق الاوسط» از «آسان‌ترین مذاکره بین ایران و عربستان»

روزنامه «الشرق الاوسط» با انتشار گزارشی از دیدار «محمد بن‌سلمان» و «حسین امیرعبداللهیان» در جده نوشت: این آسان‌ترین مذاکره بین ایران و عربستان بود و برخلاف انتظارات، دیدار دو طرف پیچیدگی خاصی نداشت.

به گزارش نگاه نو، «طارق الحمید» روزنامه‌نگار عربستانی با انتشار یادداشتی در روزنامه «الشرق الاوسط» به تحلیل دیدار «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی پرداخت.

در ابتدای این یادداشت آمده است: محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان از حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران استقبال کرد و اظهارنظرها درباره این سفر به طور چشمگیری در همه جا آغاز شد. برخی‌ها زبان بدن را در تصاویر تحلیل کردند، در حالی که در واشنگتن کسانی مثل «ولی نصر» آمریکایی ایرانی‌الاصل هستند که معتقدند این دیدار «پیچیدگی‌های بسیار کمتری از حد موردانتظار داشت».

الحمید در ادامه نوشت: اعتقاد من این است که این آسان‌ترین مذاکره عربستان و ایران در طول چهار دهه اخیر بود؛ زیرا طرفین یکدیگر را مورد ارزیابی قرار دادند. امروز عربستان سعودی و ایران، دو کشوری نیستند که در گذشته بودند؛ ریاض و تهران حتی با دو سال پیش خود فرق دارند.

تحلیلگر سعودی افزود: عربستان بی‌تردید گزینه‌های راهبردی خود را شناسایی کرده که عبارتند از توسعه و کنشگری فعال بین‌المللی؛ تا دیگر بازیگری نباشد که به جزئیات منطقه‌ای مشغول است. من می‌گویم که خواسته‌های سعودی امروز روشن است.. اکنون بحث در مورد آنچه ایران می‌تواند در لبنان، غزه، صنعا، سوریه یا عراق انجام دهد، نیست؛ بلکه یک اهتمام واضح و مستقیم سعودی وجود دارد و آن هم استفاده از فرصت‌ها و گسترش سرمایه‌گذاری‌هاست.

وی در ادامه ضمن اشاره به ابتکارات عربستان برای مشارکت اقتصادی با ایران می‌نویسد: مسلم است که تهران به خوبی از این موضوع [توان اقتصادی طرف سعودی] آگاه است؛ وزیر ایرانی هم در حالی به عربستان سفر می‌کند که می‌داند ریاض اکنون بیشتر به پرونده بحران جنگ روسیه در اوکراین مشغول است.

تحلیلگر سعودی ضمن اشاره به حمایت ایران از ریاض در پرونده میزبانی «اکسپو۲۰۳۰» عربستان، تاکید کرد: سفر وزیرخارجه ایران به عربستان سعودی «پیچیده و نمایشی» به نظر نرسید؛ آنگونه که برخی‌ها تلاش کردند آن را پیچیده به تصویر بکشند.
الحمید درباره تغییر مواضع عربستان در منطقه و نسبت به سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: ریاض دیگر کمک‌ مالی ارائه نمی‌دهد، وقت خود را در میانجیگری‌های بیهوده منطقه‌ای تلف نمی‌کند و با گروه‌های شبه نظامی به مذاکره نمی‌نشیند. در واقع، همانطور که من همیشه گفته‌ام، عربستان سعودی «قطع روابط را سوت زد» تا باب گفت‌وگو را با همه از جمله ایران باز کند.

این تحلیلگر سعودی به دلایل تغییر سیاست‌های منطقه‌ای کشورش هم اشاره کرده و گفت: عربستان این کار را برای افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت انجام داد؛ آن هم با این پیش‌فرض که همه باید از تجربه‌های گذشته درس گرفته باشند. اساساً این تغییر برای استفاده از فرصت‌ها و هر چیزی است که برای عربستان سعودی، مردم آن و همه خوب است؛ موفقیت به بحران کمتری نیاز دارد.

سایر رسانه‌های عربستانی هم از جمله پایگاه خبری-تحلیلی عکاظ، روزنامه الریاض، روزنامه الشرق الاوسط، روزنامه الاقتصادیه، روزنامه سعودی گازت، روزنامه العرب نیوز و روزنامه الیوم در دو روز گذشته، به تحلیل خروجی‌های دیدار ولی‌عهد سعودی با هیات ایرانی پرداخته و توسعه روابط دوجانبه و گسترش همکاری‌های آتی را دو محور مهم این دیدار توصیف کردند.

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه (۱۷ آگوست)، در پاسخ به دعوت رسمی «فیصل بن فرحان» همتای سعودی به ریاض سفر کرد؛ امیرعبداللهیان روز بعد سفری به جده داشت و طی آن با محمد بن سلمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری رسمی دولت عربستان گزارش داد که ولی‌عهد سعودی و وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران درباره راه‌های توسعه روابط تهران-ریاض و هچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز