۲۵ مرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اختصاصی مطرح شد؛

تحلیل سفر وزیر امور خارجه به عربستان سعودی

تحلیل سفر وزیر امور خارجه به عربستان سعودی

توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین یکی از تحولات مهم و تأثیرگذار در منطقه خلیج فارس است که تأثیرات آن تنها محدود به روابط دو کشور نیست. در این بین بازگشایی سفارت‌ها و رفت و آمدهای دیپلماتیک از موارد مهمی محسوب می‌شوند که به صورت ویژه در دستور کار دو‌ طرف قرار گرفته است.

به گزارش نگاه نو، سفر فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی به ایران و همچنین تعامل مثبت ریاض در برگزاری مراسم حج از جمله رویدادهای مهم بشمار می رود که اینک قرار است با سفر وزیر امور خارجه ایران به عربستان وارد مرحله جدیدی شود.

این سفر در راستای همکاری‌های مهم منطقه‌ای و هماهنگی‌های بیشتر در خصوص روابط دو کشور صورت خواهد گرفت و همراهی هیئت اقتصادی با وزیر خارجه نشان دهنده عزم دو کشور برای توسعه روابط تجاری است.

همچنین گفتگوها درباره چشم انداز روابط و حل و فصل اختلافات بر پایه اشتراکات موجود بین دو کشور نیز ادامه خواهد یافت که از آن جمله می‌توان به مسئله فلسطین به عنوان آرمان اصلی جهان اسلام، محکومیت اهانت به قرآن در کشورهای غربی، تقویت سازمان کنفرانس اسلامی و نهادهای مرتبط با آن برای تأثیر گذاری بیشتر اشاره کرد.

باید توجه داشت که آینده و چشم انداز همکاری‌های دو طرف به خصوص در حوزه‌های اقتصادی درخشان است. طرح امنیت منطقه‌ای ایران برای خلیج فارس مبتنی بر امنیت بومی و درون زا بدون مداخله قدرت‌های فرامنطقه‌ای نیز از مسائل مهمی است که در این سفر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نباید نقش مخرب رژیم صهیونیستی در آسیب زدن به روابط کشورهای اسلامی به خصوص مناسبات ایران و عربستان را نادیده گرفت. اتخاذ موضع واحد در محکومیت اهانت به قرآن کریم نیز مورد انتظار است زیرا دو کشور ظرفیت‌های قابل توجهی در خصوص این موارد دارند که با هم افزایی می‌توانند به نحو موثرتری عمل کنند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز