۲۴ مرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

تحلیل سفر ملا برادر به ترکیه/ چرا این سفر برای ترکیه با ارزش است؟

تحلیل سفر ملا برادر به ترکیه/ چرا این سفر برای ترکیه با ارزش است؟

ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی (نخست وزیر) حکومت سرپرست افغانستان در راس هیئتی به ترکیه رفته است. بخش مطبوعاتی ارگ این سفر را یک سفر رسمی عنوان کرده است.

به گزارش نگاه نو، ملا برادر در نخستین دیدار با هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه دیدار و گفتگو کرد و بر اساس اطلاعیه مطبوعاتی، درباره روابط دو جانبه، تجارت، روابط منطقه‌ای و توسعه همکاری‌های اقتصادی، اتاق بازرگانی مشترک، کریدور تجاری هوایی و افزایش حضور سرمایه‌گذاران ترکی در افغانستان بحث و گفتگو کردند.

دومین دیدار وی با نایل اولپک رئیس کمیته تجارت خارجی ترکیه (DEIK) و شماری از تاجران ترکیه ای بود. قرار است ملا برادر در یک کنفرانس اقتصادی نیز حضور یابد.

ملا برادر در حالی به ترکیه سفر کرده است که وی در لیست سیاه شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد و ممنوع السفر است. هر گاه کشوری قصد داشته باشد فردی از رهبران طالبان که نام وی در لیست سیاه قرار دارد را دعوت کند، باید ابتدا از شورای امنیت سازمان ملل مجوز لازم سفر این مقام طالبان را دریافت کند. بدیهی است که کشور میزبان در صورتی این کار را انجام می‌دهد که سفر این مقام طالبان اهمیت داشته باشد. لذا سفر ملا برادر به ترکیه همین مراحل را طی کرده و ترکیه به دلیل اهمیت روابط تجاری با افغانستان، مجوز لازم را از شورای امنیت سازمان ملل اخذ کرده است.

نکات مهم

۱ ) سفر ملا برادر برای ترکیه آنقدر با ارزش است که آنکارا حاضر شده یکی از اعضای لیست سیاه شورای امنیت سازمان ملل را به کشور خود دعوت کند.

۲ ) ذیل همین اقدام میزان اهمیت موضوع یعنی نگاه اقتصادی ترکیه به افغانستان مشخص می‌شود.

۳ افغانستان یک فرصت اقتصادی بالقوه برای جمهوری اسلامی ایران بعنوان همسایه می‌باشد که این مهم ممکن است توسط رقبای اقتصادی از دست برود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز