۲۱ مرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

سی‌ان‌بی‌سی نوشت؛

احتیاط در برابر چین؛ واشنگتن از رویکردش در قبال روسیه درس گرفته است

احتیاط در برابر چین؛ واشنگتن از رویکردش در قبال روسیه درس گرفته است

سی‌ان‌بی‌سی در مطلبی با اشاره به تصمیمات اخیر دولت بایدن برای منع سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌های حساس در چین، دلیل این امر را درس گرفتن واشنگتن از تحریم‌های بی‌اثر علیه روسیه عنوان کرد.

به گزارش نگاه نو، تارنمای این شبکه خبری آمریکایی نوشت: تحلیلگران معتقدند اقدامات ایالات متحده از جمله فرمان اجرایی اخیر جو بایدن مبنی بر ممنوعیت سرمایه گذاری در حوزه فناوری های حساس در چین، نشانگر تلاش واشنگتن برای کاهش خطرات در تقابل با این ابرقدرت نوظهور است. به گفته ناظران، متحدان غربی احتمالا از اقدامات شکست خورده خود در قبال روسیه درس گرفته اند.

کاخ سفید روز چهارشنبه با صدور فرمانی ممنوعیت برخی سرمایه‌گذاری‌های آمریکایی در حوزه فناوری‌های حساس چین مانند ریزتراشه‌های رایانه‌ای را به منظور جلوگیری از خطرات امنیت ملی اعلام کرد. ناظران دلیل این تصمیم دولت بایدن را افزایش تنش ها بر سر تایوان و پیامدهای احتمالی جنگ با چین اعلام کرده اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در پی این تصمیم تاکید کرد که این فرمان سال آینده اجرایی می‌شود و تشریح کرد این تصمیم با هدف اطمینان از عدم بهره‌مندی ارتش چین از فناوری و بودجه آمریکا، اتخاذ شده است.

وزارت امور خارجه چین در واکنش به این تصمیم آن را «اجبار اقتصادی آشکار و قلدری تکنولوژیک» نامید و قاطعانه با آن مخالفت کرد. سفیر چین در واشنگتن هم پیش از این هشدار داده بود که پکن در برابر چنین تصمیمی اقدامی تلافی جویانه در پیش می گیرد.

اولنا یرچنکو مشاور شورای امنیت اقتصادی اوکراین در این خصوص گفت: ایده‌های پیشگیرانه آمریکا در مورد انتقال کارخانه‌ها و تاسیسات تولیدی از چین به هند و برخی اقدامات دیگر از این دست، با در نظر گرفتن خطر وقوع جنگ در تایوان انجام می‌شوند، تا در صورت وقوع، اعمال محدودیت‌ها چندان طاقت‌فرسا نباشد. تایوان از زمان پایان جنگ داخلی در سال ۱۹۴۹ خودمختار اعلام شده، اما پکن این جزیره را بخشی از قلمرو خود می داند.

کایلی باس سرمایه گذار سرشناس آمریکایی و از جنگ طلب های شناخته شده علیه چین به تازگی در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌بی‌سی گفت که معتقد است شی جین پینگ رئیس جمهوری چین احتمالا اوایل سال آینده میلادی به تایوان حمله می کند. وی دلیل این ادعاهای خود را مانورهای نظامی اخیر پکن در اطراف تنگه تایوان اعلام کرد.

اما دولت پکن دلیل برگزاری رزمایش های نظامی را واکنش به دیدارهای مکرر نمایندگان آمریکا با رئیس جمهوری تایوان عنوان کرده که آن را خطر قرمز خود می داند.

یرچنکو در ادامه اظهاراتش با استناد به اقدامات اخیر دولت آمریکا و باتوجه به تحریم های بی اثر غرب علیه روسیه، تشریح کرد که واشنگتن از آنچه که در روسیه دیده درس گرفته و سعی دارد اشتباهاتی را که در قبال مسکو مرتکب شده، با پکن تکرار نکند.

براساس گزارش های موجود، باوجود تحریم های بی سابقه غرب علیه روسیه، مسکو با تکیه بر کشورهای واسطه برای کمک به واردات کالاهای غربی، از جمله فناوری‌های پیشرفته برای تجهیزات نظامی، توانسته است تحریم‌ها را دور بزند.

الینا ریباکووا کارشناس ارشد اندیشکده آمریکایی پترسون با بیان اینکه پکن از نزدیک رویکرد غرب نسبت به مسکو را زیر نظر دارد، تاکید کرد: چین واسطه اصلی تامین کننده فناوری غربی برای ارتش روسیه است.

وی سپس افزود: اگر چین نقش کلیدی در کمک به روسیه برای دور زدن تحریم ها ایفا می کند، پس چگونه می توان این کشور را در جنگ احتمالی با تایوان مهار کرد؟

کارشناسان همچنین تاکید دارند که مشارکت و نقش چین در روابط بین الملل و بازارهای جهانی به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، بسیار فراتر از روسیه است و همین امر موجب احتیاط بیشتر مقامات غرب در قبال آن شده است.

نویسنده این مطلب در پایان نتیجه گیری کرده است که اروپا به همین دلیل تاکنون در رویکرد خود نسبت به چین متفاوت از آمریکا عمل کرده است.

اشاره نویسنده به اعلام دولت بریتانیا در روز چهارشنبه هفته گذشته و پس از اعلام فرمان اجرایی دولت بایدن است؛ دولت بریتانیا گفت که در حال بررسی این موضوع است که مانند آمریکا در ارزیابی خطرات احتمالی امنیت ملی ناشی از برخی سرمایه‌گذاری‌ها ادامه ‌دهد یا خیر.

سخنگوی دولت بریتانیا سپس افزود: ما باید محکم تر باشیم. نمی‌گویم فورا راهمان را جداکنیم و دور شویم، اگرچه فکر می‌کنم این اتفاق در نهایت خواهد افتاد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز