۲۱ مرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

بنا بر اعلام رسانه ها؛

واردات مواد هسته ای چین از روسیه در سال ۲۰۲۲ رکورد زد

واردات مواد هسته ای چین از روسیه در سال ۲۰۲۲ رکورد زد

ارزش واردات چین از مواد هسته ای روسیه که در نیروگاه های برق مورد استفاده قرار می گیرد رکورد ۴۹۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۲ را ثبت کرد که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۵ است.

به گزارش نگاه نو به نقل از کیودو، در پی نیاز به تقویت نیروگاه جدید تولید سریع در جنوب شرقی چین که احتمالا دلیل افزایش واردات مواد هسته ای از روسیه است این رقم به رکورد ۴۹۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۲ رسید. مواد هسته ای وارد شده از روسیه شامل اورانیوم و پلوتونیوم است.

براساس اطلاعات اتاق فکر انگلیس و گزارش های رسانه های آمریکایی در بازه زمانی سپتامبر تا دسامبر سال ۲۰۲۲ روسیه ۲۵ تن سوخت هسته ای برای رآکتور پرسرعت سی اف آر-۶۰۰ به چین فرستاده است. قرار است دو واحد از راکتور سی اف آر-۶۰۰ اواخر سال جاری میلادی و در سال ۲۰۲۶ به ترتیب کار خود را آغاز کنند.

از آنجا که راکتورهای پرسرعت می توانند پلوتونیوم خالص غنی شده تولید کنند که قابلیت تبدیل به سلاح هسته ای را در روند پردازش مجدد سوخت دارد، همکاری روسیه و چین در این بخش در میانه اقدامات پکن جهت تقویت ارتش هسته ای موجب نگرانی های بین المللی زیادی شده است.

یک کارشناس ژنراتورهای برقی هسته ای در مصاحبه با خبرنگاران گفت راکتور سی اف آر-۶۰۰ واقع در استان فوجیان به راکتوری کاملا عملیاتی تبدیل شده است و قادر است ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم در سال پلوتونیوم خالص تولید کند که با این مقدار می توان حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کلاهک هسته ای ساخت.

موسسه خدمات دویال یونایتد که اتاق فکر انگلیس است خاطر نشان کرد تحریم های غرب بر روسیه در ارتباط با جنگ اوکراین تاثیر بسیار محدودی بر صنعت هسته ای روسیه گذاشته است و به مسکو این امکان را می دهد تا به تامین مواد هسته ای برای کشورهایی از جمله مجارستان، ترکیه، هند و چین ادامه دهد.

چین برنامه ای برای افزایش کلاهک های هسته ای نظامی خود از تعداد کنونی که حدودا ۴۰۰ کلاهک است به هزار و ۵۰۰ کلاهک تا سال ۲۰۳۵ دارد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز