۱۸ مرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

اتحادیه اروپا:

نمی‌توانیم ضمانت امنیتی مناسبی به اوکراین بدهیم

نمی‌توانیم ضمانت امنیتی مناسبی به اوکراین بدهیم

«پیتر استانو» سخنگوی اتحادیه اروپا در سخنانی گفت که این اتحادیه یک سازمان امنیتی نبوده و نمی‌تواند ضمانت‌های امنیتی مناسبی به اوکراین ارائه دهد.

به گزارش نگاه نو، وی طی بیانیه‌ای مطبوعاتی که بر روی سایت پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه اروپا منتشر شده، گفت: «اتحادیه اروپا در زمینه‌های مختلفی از اوکراین حمایت می‌کند اما موضوع ضمانت‌های امنیتی به اتحادیه اروپا مربوط نمی‌شود».

استانو اضافه کرد: «ما سازمانی امنیتی نیستیم بنابراین مذاکرات درباره ضمانت‌های امنیتی، مذاکرات مربوط به پیمان ناتو و خود کشورها بوده و مربوط به اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان نمی‌شود». پیشتر «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین از آماده کردن بسته ضمانت‌های امنیتی برای دوره پیش از پیوستن این کشور به ناتو خبر داده بود.

وی افزوده بود که اوکراین در آینده نزدیک آماده امضای توافقنامه‌های دوجانبه با آمریکا و ۱۲ کشور اروپایی است. دولت‌هایی که وی به آنها اشاره کرده عبارتند از: بلژیک، دانمارک، ایرلند، ایسلند، اسپانیا، نروژ، هلند، پرتغال، رومانی، فنلاند، جمهوری چک و سوئد.

این در حالی است که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین پیشتر گفته بود که هرگونه ارائه ضمانت امنیتی به اوکراین، اقدامی بسیار اشتباه و بسیار خطرناک بوده و تجاوز به امنیت روسیه به شمار می‌آید.

وی افزود: «این کشورها با ارائه هرگونه ضمانت امنیتی به اوکراین، این واقعیت را نادیده می‌گیرند که امنیت گسستنی نبوده و با ارائه ضمانت امنیتی به اوکراین در واقع به امنیت روسیه تجاوز می‌کنند که با پیامدهای منفی بسیار زیادی در بلند و میان مدت و حتی کوتاه مدت همراه خواهد بود».

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز