۱۸ مرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

آمریکا در مسیر تقابل با چین

آمریکا در مسیر تقابل با چین

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: دولت «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده، با تصمیم برای محدود کردن سرمایه‌گذاری‌ها در برخی صنایع که خطرات امنیتی برای آمریکا به همراه دارد، به نظر می‌رسد رویکرد تقابل با چین را اتخاذ کرده است.

به گزارش نگاه نو به نقل از نیویورک تایمز، دولت بایدن تصمیم دارد محدودیت‌های جدید بر سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در برخی صنایع پیشرفته در چین اعمال کند، اقدامی که گفته‌ شده در جهت حفاظت از امنیت ملی، ضروری است، اما بدون شک، واکنش پکن را به دنبال خواهد داشت.

براساس این گزارش، این اقدام یکی از نخستین گام‌های مهمی است که ایالات متحده در بحبوحه درگیری اقتصادی با چین برای جلوگیری از جریان‌های مالی خروجی برداشته است. این موضوع، زمینه‌ی اعمال محدودیت‌های بیشتر در سرمایه‌گذاری بین دو کشور در سال‌های آینده را فراهم کند.

مردم آمریکا بر این باورند که این محدودیت‌ها، مانع از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذارهای خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های بخصوصی با فناوری پیشرفته از جمله رایانش کوانتومی، هوش مصنوعی و نیمه رساناهای پیشرفته می‌شود تا از انتقال دلار و تخصص آمریکایی به چین جلوگیری شود.

مقام های دولت بایدن تاکید کرده‌اند از آنجایی که به دنبال مبارزه با تهدیدات امنیتی هستند، این محدودیت‌های مستقیم بر سرمایه‌گذاری‌ها، بر بخش‌هایی اعمال می‌شود که می‌توانند به ارتش چین یا جاسوسی دولتی کمک کنند، با این حال تجارت قانونی با چین را مختل نمی‌کند. بر اساس این گزارش، کاخ سفید از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

امیلی بنسون (Emily Benson) مدیر پروژه تجارت و فناوری در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی یک اندیشکده در واشنگتن گفت: شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد از سرمایه ایالات متحده برای پیشبرد قابلیت‌های نظامی چین استفاده می‌شود و ایالات متحده قدرت کافی برای مبارزه با این فعالیت را ندارد.

بر اساس این گزارش، دولت بایدن اخیرا به دنبال بهبود روابط با چین بوده و جانت یلین وزیر خزانه داری آمریکا و دیگر مقام های ارشد را برای گفتگو با همتایان چینی به پکن اعزام کرده است.

دولتمردان آمریکایی در گفتگوهای اخیر ادعا کرده‌اند که اقدامات هدفمندی که [توسط آمریکا] علیه چین انجام می‌شود، فقط در راستای حفاظت از امنیت ملی ایالات متحده است، نه آسیب رساندن به اقتصاد چین.

در چند سال گذشته، سرمایه گذاری‌ها بین ایالات متحده و چین به شدت کاهش یافته و این موضوع به این دلیل است که این کشورها برخی از روابط اقتصادی خود را قطع کردند.

بر پایه این گزارش، دولت چین مدت‌هاست که برخی از سرمایه‌گذاری‌ها توسط افراد و شرکت‌های خارجی را محدود کرده است.

به تازگی، جو بایدن درحالی که واشنگتن به دنبال تقویت روابط با ویتنام با هدف تلاش برای مقابله با افزایش نفوذ چین در منطقه است از برنامه خود برای سفر به این کشور آسیای جنوب شرقی خبر داده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز