۱۵ مرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

حوادث نیجر و نقش فرانسه

حوادث نیجر و نقش فرانسه

کودتاچیان نیجر توافقات نظامی با پاریس را محکوم کردند و وعده پاسخ فوری به هر گونه تجاوز از سوی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا را دادند. آنها همچنین از اخراج چهار سفیر  نیامی از جمله سفیر  مستقر در فرانسه خبر دادند.

به گزارش نگاه نو، در پی ورود هیئتی از جامعه اقتصادی غرب آفریقا به نیامی، پنجشنبه شب، برای یافتن راهی برای خروج از بحران ، هشت روز پس از کودتا در نیجر که روز ۲۶ ژوئیه به سرنگونی محمد بازوم رییس جمهور نیجر منجر شد، تنش‌ها بیش از پیش بالا گرفت.

نظامیان حاکم با انتشار بیانیه‌ای که در تلویزیون خوانده شد اعلام کردند توافق‌های همکاری در حوزه‌های امنیتی و دفاعی با پاریس را که طبق آن هزار و ۵۰۰ نظامی فرانسوی به نیجر اعزام شده‌اند محکوم می‌کنند.

این خبرها چند روز پیش از ضرب‌الاجل تعیین شده توسط جامعه اقتصادی غرب آفریقا اعلام شده‌اند. جامعه اقتصادی غرب آفریقا تحریم‌های سنگینی علیه نیامی اعمال کرد و تا یکشنبه به کودتاچیان فرصت داد بازوم را به قدرت بازگرداند در غیر این صورت با استفاده از زور مجازات خواهد شد.

اسناد جدیدی منتشر شده است که نشان می‌دهد اداره کل امنیت خارجی فرانسه ساعاتی پیش از کودتای نیجر از دولت فرانسه خواسته بود نیروهای ویژه را در کاخ ریاست جمهوری نیجر مستقر کنند اما پاسخ فرانسه منفی بود. دولت فرانسه مدعی شد چنین  اقدامی می‌توانست به عنوان نوعی استعمارگری تلقی شود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز