۱۳ مرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

آسوشیتدپرس:

احتمال استقرار نظامیان آمریکایی در خلیج فارس

احتمال استقرار نظامیان آمریکایی در خلیج فارس

رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌دهند که پنتاگون به زودی به کشتی‌های تجاری در خلیج فارس پیشنهاد استقرار تفنگداران مسلح را خواهد داد.

به گزارش نگاه نو، خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه وال استریت ژورنال این گزارش را به نقل از مقام‌های آمریکایی منتشر کرده‌اند. براساس این گزارش، آمریکا ممکن است این نیروها را بر کشتی‌های تجاری آسیب‌پذیر در برابر نیروهای ایرانی، به خصوص کشتی‌های گذر کننده از تنگه هرمز، مستقر کند.

یک مقام آمریکایی به روزنامه وال استریت ژورنال گفت که پیش از ارائه این پیشنهاد، پرچم کشتی، ملیت صاحب آن، ترکیب خدمه و ماهیت بار آن در نظر گرفته خواهد شد. این مقام گفت که بحث درباره این تدابیر امنیتی، که یک گزینه اختیاری است، برای مدتی با صنعت کشتیرانی در جریان بوده است.

آسوشیتدپرس نوشت که این، اقدامی بی‌سابقه، جلوگیری از ضبط و آزار کشتی‌ها توسط ایران خواهد بود. این خبرگزاری همچنین نوشت که این طرح در زمانی که پنتاگون تمرکز خود را به روسیه و چین معطوف داشته، به مثابه تعهدی فوق‌العاده از سوی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه خواهد بود.

این خبرگزاری اشاره کرد: «آمریکا حتی در زمان ‘جنگ نفتکش‌ها’ که با نبرد یک روزه نیروی دریایی آمریکا و ایران در سال ۱۹۸۸ به اوج رسید، دست به چنین اقدامی نزد.»

یک ماه پیش در تازه‌ترین مورد رویارویی ایران و آمریکا در خلیج فارس، نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد با مداخله خود در دریای عمان مانع از توقیف دو نفتکش تجاری به دست نیروهای ایران شده است.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا روز ۲۹ تیر – ۲۱ ژوئیه – اعلام کرد که وزارت دفاع این کشور یک گروه ضربت دریایی را به همراه یگانی از تفنگداران دریایی آمریکا راهی خلیج فارس می‌کند.

براساس این طرح هم اکنون هزاران تفنگدار دریایی و ملوان آمریکایی با کشتی تهاجمی باتان و کارتر هال در مسیر خلیج فارس هستند. باتان و کارتر هال روز ۱۰ ژوئیه از بندری در ویرجینیا راهی این ماموریت شدند.

یک مقام که خواست نامش فاش نشود به آسوشیتدپرس گفت که طرح استقرار نیرو بر کشتی‌های تجاری دارای فرآیندی پیچیده است و احتمالا نیازمند مجوز کشوری خواهد بود که کشتی با پرچم آن تردد می‌کند و مجوز کشوری که صاحب کشتی در آنجا ثبت نام کرده است.

ژنرال پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، روز پنجشنبه در پاسخ به سوالات در این باره گفت که او اعلامیه‌ای برای قرائت در این باره ندارد.

با این حال او اشاره کرد که کشتی‌ها، هواپیماها و تفنگداران بیشتری در منطقه خلیج فارس مستقر شده‌اند تا امکان واکنشی سریعتر به هرگونه اقدامات «تحریک‌آمیز» ایران را فراهم کنند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، هم گفت: «تنگه هرمز یک آبراه حیاتی است که تاثیر عظیمی بر تجارت دریایی در اطراف جهان دارد. این یک گلوگاه حساس در دنیای دریانوردی است و شاهد تاثیر تهدیدهای ایران بر این گلوگاه بوده‌ایم.»

پیشتر در روز پنجشنبه دریاسالار براد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه، با سرپرست شورای همکاری خلیج فارس دیدار کرد. این شورا شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.

این شورا در بیانیه خود درباره این دیدار اشاره‌ای به پیشنهاد استقرار نیرو در کشتی‌های تجاری نکرد، اما گفت که کوپر و مقامات شورا درباره «تقویت همکاری آمریکا و شورای همکاری خلیج (فارس) و کار با شرکای بین‌المللی و منطقه‌ای بحث کرده اند.»

آمریکا پیشتر شماری از جنگنده های ای-۱۰ تاندربولت ۲، اف-۱۶ و اف-۳۵ را علاوه بر ناوشکن توماس هودر و سایر ناوها راهی منطقه کرده بود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز