۳ مرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

بنا بر اعلام رسانه ها؛

سوناک از همکاری انگلیس با ترکیه برای احیای توافق غلات خبر داد

سوناک از همکاری انگلیس با ترکیه برای احیای توافق غلات خبر داد

«ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس امروز (سه‌شنبه، ۲۵ ژوئیه) در تماس تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفت لندن با ترکیه برای احیای توافق غلات از نزدیک همکاری می‌کند و به نظارت بر اوضاع ادامه می‌دهد.

به گزارش نگاه نو، علیرغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی سازمان ملل و ترکیه، توافق غلات که سال گذشته میان روسیه و اوکراین برای صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه به بازارهای جهانی امضا شده بود، ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر) به پایان رسید و خبری از تمدید آن نیست.

سازمان ملل و ترکیه در تلاش هستند تا مسکو را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متقاعد کنند برای یک دوره دیگر این توافق تمدید شود، اما هنوز پاسخ مثبتی از سوی مقامات روس داده نشده است.

یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس گفت: دو طرف درباره تحولات اخیر در میدان نبرد و پیشرفت مداوم نیروهای اوکراینی به‌رغم شرایط چالش‌برانگیز گفتگو کردند. نخست‌وزیر گفت که از ویرانی‌های ناشی از حملات اخیر روسیه به اودسا در بهت و انزجار است.

به نوشته «یاهو نیوز»، روسیه در روزهای اخیر ده‌ها موشک و پهپاد را به منطقه اودسا قطب اصلی صادرات غلات اوکراین شلیک کرده است.

طبق اعلام سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس، سوناک و زلنسکی در جریان گفت‌وگو در خصوص ابتکار غلات دریای سیاه «درباره اهمیت اطمینان از صادرات غلات از اوکراین برای رسیدن به بازارهای بین‌المللی توافق کردند. نخست‌وزیر گفت که انگلیس با ترکیه همکاری نزدیکی برای احیای توافق غلات دارد و ما به استفاده از نقش خود به عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل برای محکومیت بیشتر رفتار روسیه ادامه می‌دهیم».

طبق اطلاعیه‌ای که دفتر سوناک از این گفتگو منتشر کرد، وی مدعی شد «روسیه به شکلی فزاینده به دنبال هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری در منطقه دریای سیاه است و لندن به دقت به همراه شرکایش بر وضعیت نظارت دارد».

زلنسکی هم گفت با سوناک درباره «تلاش‌های روزانه روسیه برای تخریب مرکز تاریخی و زیرساخت بندر اودسا» گفت‌وگو کرده است. وی گفت: ما باید از اودسا دفاع کنیم. اوکراین برای محافظت از میراث تاریخی خود و تداوم ابتکار غلات دریای سیاه باید به فوریت دفاع هوایی خود را تقویت کند.

«دیمیتری پولیانسکی» معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز جمعه در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: روسیه آماده بازگشت به توافق غلات است، اما همه اصول توافق شده قبلی باید رعایت شوند. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هم روز چهارشنبه گفت این کشور آماده است در صورت اجابت خواسته‌های مسکو به عرضه غلات خود ادامه دهد.

پوتین در سخنانی از توافق قبلی غلات انتقاد کرد و گفت: هیچ کدام از بندهای توافق غلات در زمینه صادرات کودهای شیمیایی و غلات روسیه به بازارهای جهانی محقق نشده است. موانع موجود در توافق غلات حتی مانع از ابتکار روسیه برای ارسال رایگان کود به کشورهای فقیر شد.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: توافق غلات با فروش مجدد غلات اوکراین به طرز بی‌شرمانه‌ای برای تقویت آمریکا و اروپا مورد استفاده قرار گرفت.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز