۲۸ تیر ۱۴۰۲
کپی شد!

حسین امیرعبداللهیان:

تبادل پیام با آمریکا، مسیر دیپلماسی و مذاکره ادامه دارد

تبادل پیام با آمریکا، مسیر دیپلماسی و مذاکره ادامه دارد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌ها و رفع آنها از مسیر مناسب خودش، تصریح کرد: هیچگاه از مسیر دیپلماسی و میز مذاکره فاصله نگرفته‌ایم.

به گزارش نگاه نو، حسین امیرعبداللهیان در خصوص لغو تحریم‌های ایران گفت: ما در دولت دو مسیر را برای ایجاد گشایش و برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا همزمان دنبال می‌کنیم. مسأله اول تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌ها است، اینکه امروز بیش از ۹۰ میلیارد دلار فقط حجم روابط تجاری ما و تبادل تجاری با همسایگان است و حتی تا داخل اروپا هم ما تبادل تجاری خود را توانستیم افزایش دهیم. علی رغم وجود برخی تنش‌های سیاسی که با بخش کوچکی از اروپا داریم، این کار اصلی دولت است در راستای توسعه اقتصادی پایدار که در آینده نزدیک مردم در سفره خودشان و روی زمین هم نتیجه این اقدامات جمعی ما را در دولت خواهند دید.

وی با بیان این مطلب افزود: دستگاه سیاست خارجی هم تسهیل کننده است، اما همزمان وظیفه ما در وزارت خارجه دیپلماسی و مذاکره است. دیپلماسی و مذاکره عزتمند. ما به وظیفه خودمان در این چارچوب ادامه می‌دهیم و هر زمان به نقطه‌ای برسیم که بتوانیم اعلام کنیم، آن دستاورد‌ها را که نتیجه آن تلاش ما باید به لغو تحریم‌ها منجر شود، اطلاع رسانی دقیق به مردم خواهیم کرد، اما هیچگاه از مسیر دیپلماسی و میز مذاکره فاصله نگرفته‌ایم.

* تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌‌ها و لغو آنها از مسیر مناسب خود

وزیر خارجه ایران اظهار داشت: کشور‌هایی هم هستند از جمله سلطنت عمان که برای این موضوع تلاش می‌کنند و آن‌ها تلاش می‌کنند دیدگاه‌ها به هم نزدیک شود و ما بتوانیم گام‌هایی برای این مسأله برداریم. این به سیاست کلان دولت برمی‌گردد. پس برنامه اصلی، تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌ها وبه موازات آن تلاش دستگاه دیپلماسی برای لغو تحریم‌ها از مسیر مناسب خودش است. اروپا فقط انگلیس، آلمان و فرانسه نیست.

وی افزود: ما مناسبات خود را با این سه کشور حفظ کرده‌ایم، در عین حال بخش‌های بزرگ دیگری در اروپا وجود دارد که بدون چالش، با آنها در تعامل هستیم در حوزه تجارت، در حوزه همکاری‌های علمی و دانشگاهی و حتی در حوزه‌های سیاسی، نشست‌های مختلف، گفت‌وگو‌ها و تماس‌ها وجود دارد. نگاه ما به غرب و به شرق مبتنی بر تأمین حداکثری منافع ملی کشور است و به یاری خدا و با حمایت مردم این مسیر را با قوت به اتفاق همه همکارانم در وزارت امورخارجه، دستگاه دیپلماسی و دولت و سایر بخش‌های نظام ادامه خواهیم داد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز