۲۸ تیر ۱۴۰۲
کپی شد!

آفریقای جنوبی:

بازداشت پوتین در حکم اعلام جنگ به روسیه خواهد بود

بازداشت پوتین در حکم اعلام جنگ به روسیه خواهد بود

رئیس جمهور آفریقای جنوبی هشدار داد، بازداشت کردن ولادیمیر پوتین حین سفرش در ماه آینده میلادی به این کشور به منزله اعلان جنگ به روسیه است.

به گزارش نگاه نو، «سیریل رامافوسا»، رئیس جمهور آفریقای جنوبی گفته چنانچه کشورش در جریان سفر «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه به آن کشور برای شرکت در اجلاس بریکس اقدام به بازداشت او کند به مسکو اعلان جنگ کرده است.

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه رامافوسا این موضوع را در استشهادنامه‌ای که به دادگاه عالی ژوهانسبورگ ارائه کرده مطرح کرده است. رامافوسا قصد داشته این موضوع محرمانه بماند اما این سند اکنون علنی شده است.

دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه در ۱۶ مارس گذشته حکم بازداشت رئیس جمهور روسیه در ارتباط با جنگ اوکراین را صادر کرده است. این دادگاه بین‌المللی با ادعای مظنون بودن پوتین به تبعید غیرقانونی کودکان و انتقال غیرقانونی ساکنان قلمرو اوکراین به فدراسیون روسیه، برای رئیس جمهور روسیه حکم بازداشت صادر کرده است.

بعد از صدور این حکم، روزنامه ساندی تایمز چاپ آفریقای جنوبی در گزارشی به نقل از چند مقام ادعا کرد، این کشور به ولادیمیر پوتین گفته، در نشست سازمان بریکس که قرار است ماه اوت در ژوهانسبورگ برگزار شود حضور پیدا نکند چرا که ممکن است بازداشت شود. یک مقام دولتی آفریقای جنوبی به ساندی تایمز ادعا کرده بود: «اگر او به کشور ما سفر کند هیچ چاره‌ای جز بازداشت او نداریم و مجبوریم این کار را کنیم.»

با وجود این، رئیس جمهور آفریقای جنوبی اوایل اردیبهشت ماه امسال در واکنش به این حکم گفته بود که کشورش را از دیوان بین‌المللی لاهه خارج خواهد کرد تا ولادیمیر پوتین بتواند در این نشست کلیدی به میزبانی کشورش شرکت کند.

اجلاس سازمان بریکس متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی قرار است در تاریخ ۲۲-۲۳ اوت (۳۱ مرداد و اول شهریور) به میزبانی ژوهانسبورگ برگزار شود.

حزب «ائتلاف دموکراتیک»، حزب مخالف اصلی دولت آفریقای جنوبی، روز دوشنبه با مراجعه به دادگاه عالی ژوهانسبورگ رامافوسا را ملزم به ثبت شهادت‌نامه درباره علت تصمیم دولتش برای دستگیر نکردن پوتین در صورت شرکت او در اجلاس بریکس کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز