۲۷ تیر ۱۴۰۲
کپی شد!

رسانه ها خبر دادند؛

هشدار سازمان ملل درباره خطر ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین

هشدار سازمان ملل درباره خطر ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین

سازمان ملل با بیان اینکه استفاده از بمب خوشه‌ای بخشی از بحران جنگ اوکراین است، واکنشی بی‌رمق به حمله نیروهای کی‌یف به پل شبه‌جزیره کریمه نشان داد.

به گزارش نگاه نو، با گذشت حدود ۱۰ روز از اعلام موافقت آمریکا با ارائه مهمات و بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین برای جنگ با روسیه، سازمان ملل درباره خطر این اقدام هشدار داد.

«ساویانو آبرئو» سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل در اوکراین شامگاه دوشنبه گفت که آسیب‌ها و خطرات استفاده از مهمات خوشه‌ای برای غیرنظامیان در مناطق جنگی ثبت شده است.

آبرئو در مصاحبه با شبکه «ریانووستی» توضیح داد: «البته استفاده از مهمات خوشه‌ای بخشی از مشکل [اوکراین] است و آسیب‌هایی که به غیرنظامیان وارد می‌کند مستند شده است».

به گفته وی، قوانین بین‌المللی حملات بی‌ملاحظه با استفاده از این نوع مهمات را قویاً ممنوع کرده و اتخاذ همه اقدامات احتیاطی ممکن برای جلوگیری و به حداقل رساندن آسیب به جمعیت غیرنظامی را ضروری برشمرده است. طبق این گزارش، این مقام سازمان ملل در ادامه خواستار احترام گذاشتن تمام کشورها به قوانین بین‌المللی بشردوستانه و اجرای کامل و دقیق آنها شد.

در تاریخ شانزدهم تیر ماه بود که دولت آمریکا اعلام کرد بمب‌های خوشه‌ای در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. دولت‌های آلمان، انگلیس، اسپانیا و کانادا از جمله کشورهایی بودند که با ارائه این نوع مهمات به اوکراین مخالفت کردند.

از سوی دیگر، «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز در واکنش به انفجار پل متصل‌کننده شبه‌جزیره کریمه به سرزمین اصلی فدراسیون روسیه، خواستار عدم حمله به غیرنظامیان در جنگ اوکراین شد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، دوجاریک در این‌باره گفت: «در رابطه با حمله به پل [کریمه]، ما گزارش‌هایی از حادثه را دیده‌ایم. ما فقط به همه طرف‌ها یادآوری می‌کنیم که غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی باید محافظت شوند».

بامداد دوشنبه بود که رسانه‌های روسی و اوکراینی از وقوع انفجاری در پل کریمه، که این شبه‌جزیره را از روی دریا به خاک سرزمین اصلی فدراسیون روسیه متصل می‌کند، خبر داده بودند.

خبرگزاری فرانسه ساعاتی بعد در خبری فوری به نقل از یک منبع ارشد اوکراینی گزارش داد که رژیم کی‌یف در پس انفجار امروز در پل متصل‌کننده کریمه به خاک فدراسیون روسیه است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز