۲۷ تیر ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

اهداف سفر «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان به ایران

اهداف سفر «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان به ایران

حدود یک ماه بعد از سفر حسین امیرعبداللهیان به چهار کشور حوزه خلیج فارس که عمان هم یکی از این کشورها بود، «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه سلطنت عمان برای سومین بار در دولت سیزدهم به تهران آمد.

به گزارش نگاه نو، بدر البوسعیدی عصر روز دوشنبه ۲۶ تیر ماه برای دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود وارد تهران شد و بعد از آنکه مورد استقبال وزیر امور خارجه در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه قرار گرفت، دو وزیر بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند، گفت‌وگویی که حدود یک ساعت و نیم به طول انجامید و بعد از آن هم وزرای خارجه به میان خبرنگاران آمده و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداختند و پس از آن هم رایزنی‌های دو وزیر بر سر میز شام تا پاسی از شب ادامه یافت.

عمان همواره در این سال‌ها نقش میانجی را در مناسبات ایران با برخی کشورها ایفا کرده که می‌توان به میانجیگری در خصوص مسائل موجود بین ایران و آمریکا و تبادل زندانیان با آمریکا و اروپا اشاره کرد. پنجم خرداد ماه بود که عمان از میانجیگری بین ایران و بلژیک و تبادل دو زندانی خبر داد و وزارت امور خارجه عمان اعلام کرد که میانجیگری‌های این کشور بین بلژیک و ایران برای آزادی شهروندان بازداشت‌ شده دو کشور موفق بوده و دو فرد آزاد شده امروز به مسقط منتقل خواهند شد. کمی بعد هم ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی از آزادی اسدالله اسدی دیپلمات گروگان گرفته شده ایرانی و دبیر سوم سفارت ایران در اتریش در پی توافق دوجانبه با دولت بلژیک و بازگشت او به کشور خبر داد.

سلطنت عمان همچنین در سال گذشته نیز میزبان سه دور مذاکرات ایران و عربستان سعودی بود که در نهایت در ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ در پکن به توافق دو کشور برای از سرگیری مناسبات دیپلماتیک انجامید. مسقط همچنین میزبان یک دور مذاکرات هیأت‌های سیاسی و نظامی ایران و اوکراین درباره ادعای اوکراین مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی توسط روسیه در جنگ اوکراین هم بوده است.

در مناسبات بحرین و ایران نیز باز عمانی‌ها نقش آفرینی کردند. البته از ابتدا اعلام نشد که عمان هم در این جا ایفای نقش کرده و امیرعبداللهیان برای نخستین بار در نهم بهمن ماه ۱۴۰۱ در نشست خبری مشترک با همتای قطری در تهران گفت: «در مورد بحرین از طریق یک واسطه تبادل پیام‌ها بین دو کشور جریان دارد. معتقدیم اکنون در شرایطی هستیم که از مرحله گفت‌وگو به خوبی عبور می‌کنیم و باید وارد گام و مرحله بعدی که همکاری‌های پایدار است، بشویم.» امیرعبداللهیان پس از آن در گفت‌وگویی با شبکه الجزیره در این باره گفت: در سفری که در هفته‌های گذشته سلطان عمان به بحرین داشتند، گفت‌وگوهایی در خصوص وضعیت بین جمهوری اسلامی ایران و بحرین در سطح سران عمان و بحرین انجام شد.

بعد از توافق اخیر ایران و عربستان نیز اخباری مطرح شد در خصوص تلاش عمان برای افزایش سطح مناسبات ایران و مصر و در همین راستا منابع دیپلماتیک روز سه‌شنبه دوم خرداد ماه به روزنامه «العربی الجدید» خبر دادند که سلطان عمان در دیدار اخیر خود با رئیس‌جمهور مصر در قاهره با او درباره روابط تهران و قاهره گفت‌و‌گو کرده و قاهره اکنون آماده ارتقای سطح روابط با ایران است.

پایگاه نشنال هم یک روز بعد (چهارشنبه) سوم خرداد ماه به نقل از مقام‌های مصری گزارش داد ایران و مصر ظرف چند ماه آینده به عنوان بخشی از روند عادی‌سازی روابط اقدام به تبادل سفیر خواهند کرد و بر سر دیدار «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر و «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور ایران توافق کلی حاصل شده است. در سفری هم که سلطان عمان در هفتم و هشتم خرداد ماه سالجاری به تهران داشت، مقام معظم رهبری در دیدار سلطان عمان با ایشان با اشاره به اظهارات «هیثم بن طارق» مبنی بر تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تأکید کردند: ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.

* در نشست دو وزیر چه گذشت؟

وزیر خارجه عمان در دیدار روز دوشنبه با همتای ایرانی از روند رو به رشد روابط با جمهوری اسلامی ایران ابراز خرسندی کرد و روابط ۲ کشور را الگو و مثال‌زدنی خواند. امیرعبداللهیان عمان را دوست بسیار نزدیک ایران در منطقه توصیف و از تلاش‌های سازنده این کشور در مسیر کمک به لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران و نیز کمک برای بهبود و ارتقای روابط با برخی کشورهای منطقه تشکر و قدردانی کرد.

امیرعبداللهیان در نشست خبری روز دوشنبه ۲۶ تیر ماه با همتای عمانی گفت که در ۲۲ ماه گذشته حجم تبادل تجاری ایران و عمان به بیش از دو و نیم برابر افزایش یافته و بزودی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با هدف شتاب دهی هر چه بیشتر در پیگیری توافقات روسای دو کشور در تهران برگزار خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: معتقدیم روابط کشورهای همسایه در منطقه می‌تواند به صورت پیوسته و زنجیره‌ای گسترش یابد. این تنها چیزی است که امروز منطقه ما با آن بیش از گذشته نیازمند است و این اقدامی است که می‌تواند ثبات، صلح، امنیت و پیشرفت پایدار جمعی منطقه‌ای را در پی داشته باشد. در منطقه خلیج فارس احترام متقابل، حفظ حقوق ملت‌ها و حل مشکلات براساس گفت‌وگو و همکاری کلید اصلی صلح، امنیت و پیشرفت پایدار در منطقه است.در همین چارچوب امروز در خصوص ابتکار پیشنهادی ایران برای نشست هشت کشور حوزه خلیج فارس به علاوه یمن با آقای وزیر خارجه عمان گفت‌‌وگو و تبادل نظر کردیم. در سفر اخیرم به چهار کشور حوزه خلیج فارس با استقبال مقامات این کشورها از این ابتکار و تشکیل مجمع گفت‌وگوی همکاری منطقه‌ای مواجه شدیم و امیدواریم در آینده شاهد اجرایی شدن این ابتکار باشیم.

قدردانی از نقش سلطنت عمان در تسهیل گفتگوهای منطقه‌ای و نزدیک کردن دیدگاه‌ها در منطقه و همچنین کمک به گفتگوها در مسیر رفع تحریم‌ها علیه ایران از دیگر موضوعاتی بود که امیرعبداللهیان به آن اشاره کرد و افزود: برادران ما در عمان همواره در راستای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و به نتیجه رساندن گفتگو برای لغو تحریم‌ها به تلاش‌های سازنده و فعال خود ادامه می‌دهند.

امیدواری به حصول صلح پایدار در یمن و حل بحران اوکراین از طریق سیاسی و محکوم کردن اهانت به ادیان آسمانی در اروپا از دیگر مواردی بود که امیرعبداللهیان در این نشست خبری به آن اشاره کرد.

وزیر خارجه عمان هم در این نشست گفت که گفتگوهای سازنده‌ای با امیرعبداللهیان داشته و افزود: تنها راه گذر از اختلافات گفتگوهای صریح و شفاف است. وی گفت: شاهد تحول جدی از حیث حضور بخش خصوصی ایران در عمان و شاهد افزایش فعالیت تجاری طرف عمانی در قبال ایران هستیم. درباره امکان دستیابی به توافق در زمینه تجارت ترجیحی هم گفت‌وگو کردیم که ان‌شاءالله در آینده محقق شود.

البوسعیدی در این نشست با بیان اینکه سیاست ما همواره مبتنی بر حسن اراده قوی برای تقویت صلح و امنیت بوده، افزود: معتقدیم اگر اراده سیاسی قوی وجود داشته باشد، راهکارهای مسالمت آمیز برای هر مشکل و سوءتفاهم و اختلافی که ممکن است گاه و بیگاه رخ دهد وجود دارد. اختلاف دیدگاه‌ها و اشتباهات امری طبیعی است.تنها راه گذر از اختلافات و اشتباهات گفتگوی صریح و شفاف با هدف دستیابی به راهکارهای مورد توافق همه طرف‌ها در موضوعات اختلافی است. به این روش باور داریم و عمان تلاش‌های زیادی داشته است و معتقدیم این شیوه اصلی ترین و درست‌ترین راه برای تقویت روابط بین کشورها و تقویت صلح و امنیت برای همگان است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز