۲۵ تیر ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

ونزوئلا و چین؛ حرکت در مسیر توسعه همکاری ها و سرمایه گذاری مشترک

ونزوئلا و چین؛ حرکت در مسیر توسعه همکاری ها و سرمایه گذاری مشترک

مرکز بین‌المللی سرمایه‌گذاری مولد (CIIP) ونزوئلا از ارزیابی فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید توسط سران این کشور حوزه کارائیب و چین خبر داد.

به گزارش نگاه نو به نقل از خبرگزاری افه، این نهاد سرمایه‌گذاری مستقر در کاراکاس (پایتخت ونزوئلا) از طریق صفحه توییتر خود اعلام کرد: فلیکس پلاسنسیا (Félix Plasencia) وزیر امور خارجه سابق ونزوئلا و رئیس سی‌پی با لان هو (Lan Hu) سفیر چین در این کشور، با هدف گفت‌وگو درباره فرصت‌های کاری مشترک در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها که این مرکز در اختیار جمهوری‌های برادر قرار می‌دهد، دیدار کرد.

پلاسنسیا نیز در پیامی توییتری اعلام کرد که تیم این موسسه «فرصتی برای انتقال کار حرفه‌ای» در اختیار داشت که «به سرمایه‌گذاران بالقوه چینی علاقه‌مند به مزایای فراوان ونزوئلا ارائه می‌دهد».

وی افزود که در جریان این نشست، جوزپه یوفرادا (Giuseppe Yoffreda) سفیر ونزوئلا در چین نیز حضور داشت. هر دو کشور ژوئن گذشته (خرداد- تیر) چهل و نهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک خود را با یک رویداد فرهنگی به ریاست ایوان خیل (Yván Gil) وزیر امور خارجه ونزوئلا گرامی داشتند.

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز در سال جاری (۲۰۲۳) به کابینه خود دستور داد تا سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی را جذب کنند که امکان بهبود بهره‌وری در شرکت‌های با مشارکت دولت را فراهم کند.

روابط دیپلماتیک میان ونزوئلا و چین در سال ۱۹۷۴ آغاز شد. از این تاریخ تا سال ۱۹۹۹، تنها یک رئیس‌جمهوری ونزوئلا، لوئیس اِرِرا کامپینس (Luis Herrera Campíns) به طور رسمی از چین بازدید کرد. در مقابل، هوگو چاوز ۶ بار به چین سفر کرد.

در سال ۲۰۰۱، ونزوئلا دومین کشور آمریکای لاتین پس از برزیل بود که با چین ائتلاف توسعه استراتژیک ایجاد کرد و در سال ۲۰۱۴، این رابطه به سطح ائتلاف استراتژیک جامع ارتقا یافت که بالاترین طبقه‌بندی است که چین به کشورهای متحد خود اعطا می‌کند.

افزایش چشمگیر دیدارهای رسمی مقام‌های عالی رتبه و رشد تصاعدی تعداد موافقت‌نامه‌های امضا شده بین دو کشور گواه تقویت چشمگیر روابط دوجانبه در دو دهه نخست قرن بیست و یکم است.

روابط میان کشورهای آمریکای لاتین و جمهوری خلق چین به اواخر دهه ۱۹۷۰ برمی‌گردد، اما سطح روابط از ابتدای قرن حاضر شروع به رشد کرد و در دوره همه‌گیری کووید-۱۹ تقویت شد. چین با پروژه‌های بزرگ، نفوذ خود در سراسر جهان را گسترش داده اما چنان که مادلین کارولینا گونزالس استاد دانشگاه مطالعات بین‌المللی پکن در بیان اهمیت حضور فزاینده چین در آمریکای لاتین و کارائیب تصریح کرد، چین در اینجا «برای ماندن آمده است».

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز